-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fords nye globetrotter
Selv om Ford var en av de siste aktører til å entre det kompakte SUV-markedet i Europa, har de hatt stor suksess med sin Kuga. Nå er en ny generasjon under utvikling, og den skal selges på flere kontinenter.
Vi fikk en forsmak på årets Detroit-utstilling, der Ford viste konseptbilen Vertrek.
Grunnen til at de valgte den amerikanske utstillingen for sin verdensdebut, er at denne SUV’en, eller crossoveren, blir en global modell. To måneder senere sto den for øvrig utstilt i Genève.
Sannsynligheten er stor for at Ford velger å starte produksjon og salg i USA først, for deretter å tilpasse bilen til andre markeder. Amerikanere og europeere har forskjellige preferanser med hensyn til kjøreegenskaper.
Den amerikanske Escape er ganske nær pensjonsalderen og trenger avløsning snarest mulig. Det skjer neppe før på starten av 2012, og i amerikansk tradisjon betyr nok det at den blir en 2013-modell.
Lik konsept
Bilen på bildene er ganske forskjellig fra dagens Escape, her et det byebye til boksdesign og hallo til myke former. Prototypen er utstyrt med 18-tommers felger omkranset av Continental ProContact dekk i dimensjon 235/50-18.
Sammenlignet med konseptbilen Vetrek, ser det ikke ut som produksjonsbilen endres dramatisk. Det er lett å la seg lure av de myke linjene, men bilen er ganske lik dagens Escape i størrelse.
Gjennom kamuflasjen aner vi en front som har felles trekk med amerikanske Ford Edge. Øvre åpning i grillen er ganske smal, med bare en ”bjelke” på tvers.
Staffasje
Bakfra aner vi vinkelformede lykter, men bakerste del av taklinjen er polstret opp for å lure deg. Her har Ford lagt inn kamuflasje for å skjule de myke linjene som vi kjenner fra konseptbilen.
Crossover-modellen har kodenavn C520 og skal bygges på Fords globale C1 plattform som den deler med modeller som Focus, C-max og Transit Connect.
I USA vil modellen følge den senere tids utvikling på motorfronten, noe som innebærer at man forlater V6-motorene til fordel for en firesylindret 2,5-liter.
Toppmodellene vil få en mindre motor med pustehjelp – kanskje en 1,6-liter tilsvarende den som satt i Vertrek i Detroit, eller muligens en 2,0-liter med pustehjelp. Det vil også komme en versjon med hybrid drivlinje – alt for å etterleve stadig strengere utslippskrav.
Verdensbil
Som Fiesta og Focus blir også produksjonsutgaven av Vertrek en global bil som skal produseres på flere kontinenter og selges i enda flere markeder.
Mens Ford i USA med stor sannsynlighet beholder den innarbeidede Escape-betegnelsen, vil den europeiske utgaven hete Kuga.
Kosmetiske detaljer vil skille de to modellene, mens det meste av presset metall blir likt. Og siden vi har forskjellig smak med hensyn til motorer, vil brorpartene av Kuga-modellene leveres med diesel- mens de amerikanske får bensinmotor.