-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fords hybride pickup
Ford hevder den er verdens første bensin/elektriske hybride pickup når de nå har lanserer Maverick i USA med 194 hk, 0,67 liter/mil i forbruk og priser den fra 170.000 kroner.
Ford er ikke bare amerikansk mester i pickup siden de i 1948 lanserte F-serien, men nå suppleres de store med en liten: Maverick er forhjulsdrevet, hybrid og bygd over samme tekniske lest som Focus. Så slurper den ikke i seg mer drivstoff enn 0,67 liter bensin på mila i bykjøring.
I USA heter det riktignok ikke liter per mil, men miles per gallon, hvor det offisielle gjennomsnittstallet for Maverick skal være 42 miles/gallon fuel, og fuel er naturligvis bensin og ikke klissete og vondtluktende diesel eller noe annet.
Opprinnelig en personbil
Opprinnelig var Maverick som personbil Fords svar på den japanske småbilutfordringen. Bilen gikk i produksjon i 1969, ble ingen kioskvelter og forsvant fra samlebåndene i Brasil i 1979, to år etter at Ford stanset Maverick-produksjonen i USA og i Venezuela. Navnet er også brukt på en kompakt SUV Ford produserte sammen med Mazda for 20 år siden og solgte noen av i Norge.
Når Ford nå klistrer navnet på en «liten» pickup er det for å henvende seg til yngre kjøpergrupper, hevdes det på amerikansk hold. Men med lengde på 5,07 meter og akselavstand over tre meter er den, sett med norske øyne, ikke akkurat liten.
Bygges i Mexico
Bilen produseres i Mexico hvor Ford også bygger Bronco Sport. Maverick skal selges både på det nord- og søramerikanske markedet. Selv om Europa ikke står på Ford-kartet så langt, kan du likevel være ganske sikker på at bilen om ikke mange måneder dukker opp i Norge via parallellimportkanaler.
For her snakker vi om pickup tvers gjennom, men ikke mer tvers gjennom enn at den har Fords C2-plattform i bunnen, en plattform som danner basis for blant annet personbilen Focus.
4x4 og doblet trekkevne som tilvalg
Så derfor trekker Maverick på forhjulene, men med 4x4 som tilvalg. Tilvalg i dette tilfellet er Ford 2-liters turbo Ecoboost-motor som det tas 250 hk/376 Nm ut av.
I standardversjon leveres Maverick med en 2,5 liters, hybridisert firesylindret Duretec, ytende 194 hk og overført til hjulene via en e-CVT-kasse. Gjennomsnittsforbruket oppgis til 0,76 liter/mil, bilen trekker snaut tonnet og veier 1666 kg. Med 4x4 oppgis trekkvekten til to tonn.
Små pickuper og gjerne med basis i en personbil var populære i Norge for en del år siden. Hvem husker ikke VW Caddy og de små Fiatene for ikke å snakke om Skoda Felicia Fun med bakvegg som ble til sete ved å skyve det ut på planet.