Ford Mondeo ST200 - Detaljenes kunst

Den skiller seg ikke så veldig ut fra en vanlig Mondeo når den passerer deg i fart, men en nærmere titt avslører detaljer som gjør dette til en ekte familieracer.

Publisert

Fronten med nettinggrill og spoiler gir et sportslig inntrykk. Det samme må sies om den diskret hekkspoileren og 17-tommers felger med 215/45-dekk. Men de viktigste detaljene ser du først når du åpner døren og setter deg inn i førersetet. For meg er det viktig å sitte godt og fast, og det gjorde jeg til gangs i Mondeoen. Recaro stolen kan justeres i alle retninger og gir optimal støtte for så vel rygg som lår. Skinnrattet og den spesielle blå instrumentbelysningen falt godt i smak, det samme gjelder kevlar-detaljene som er benyttet på dashbordet. Alle disse elementene gjør at du føler deg vel i en ST200. Svært vel.

Og når du vrir om nøkkelen og vekker de 205 hestene til live, merker du virkelig at dette er en sportsbil av ypperste rang. Motoren er trekkvillig over hele registeret, og den velbalanserte V-sekseren gir en nydelig motorlyd, i alle fall etter min smak. Da jeg var tilbake på kontoret etter to dagers prøvetur med Ford Mondeo ST200 og flere andre familieracere, var det Mondeoen jeg personlig hadde vanskeligst for å forlate. Men med en prislapp på 469.100 forblir det nok en drøm for de fleste. Du får den for øvrig også som stasjonsvogn for ti tusen kroner mer.

I Bil nr 8 som utkommer i midten av august, kan du lese hvordan Ford Mondeo ST200 kom ut i forhold til de øvrige bilene vi nylig har testet, Honda Accord 2,2R, Saab 9-3 Viggen og Subaru Impreza Turbo. I det samme bladet tar vi også for oss Alfa 156 Selespeed og Seat Toledo V5.

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Stort bilde Ford Mondeo ST200

Stort bilde Testbiler

Powered by Labrador CMS