Ford Mondeo 4x4

I Mondeo 4x4 går Ford nye veier når det gjelder firehjulsdrift. Glem differensialbremser og -sperrer, i Mondeo 4x4 er det elektronikken som sørger for å fordele drivkreftene til de hjulene som har grep. Genialt enkelt.

Publisert

Først publisert i BIL 3 - 1996.

Noen ganger lønner det seg å gå for de enkleste løsningene, noe Fords ingeniører viser i Mondeo 4x4. I stedet for å utstyre Mondeo 4x4 med differensialsperrer eller differensialbremser på for- og bakaksel, har de ganske enkelt brukt den elektronikken som allerede ligger i bilen. På midtdifferensialen sitter det en viskositetsclutch som fungere som en differensialbrems mellom forog bakaksel.

ABS-bremser er standard i alle Mondeoer, og når det systemet med følere og styringsenheter er på plass, er det enkelt å utnytte det også til styring av antispinnregulering. En elektronisk antispinnregulering som virker på alle hjul, vil effektivt erstatte opp til to differensialsperrer. En differensialbrems på forakselen vil hjelpe på fremkommeligheten, men den vil i for stor grad påvirke kjøreegenskapene i negativ retning i høyere hastigheter.

Ved hjelp av følere på hvert hjul kontrollerer og justerer systemet slik at man hele tiden får best mulig utnyttelse av veigrepet. I hastigheter under 50 km/t bremses det hjulet eller de hjulene som spinner, samtidig som motorkraften reduseres. Skulle det oppstå hjulspinn i hastigheter over 50 km/t, er det bare motorkraften som reduseres.

52/48 fordeling
For at Mondeo 4x4 skal ha en mest mulig nøytral oppførsel, føres drivkraften over et planetgear som fordeler drivkreftene med 52% til forhjulene og 48% til bakhjulene. Det skal hindre at bilen i for stor grad veksler fra understyring til overstyring. At systemet virker er det ingen tvil om. Du skal provosere Mondeo ganske mye før du får den ut av balanse. En lampe blant instrumentene varsler når antispinnreguleringen er i funksjon, en grei påminnelse om at du er farlig nær grensen.

Under kjøring på normalt fremkommelige veier vil ikke antispinnsystemet kobles inn. Selv med en aggressiv kjørestil er det vanskelig å tenne lampen som viser at antispinnreguleringer er på jobb. Antispinnreguleringen er først og fremst et hjelpemiddel for å øke fremkommeligheten i lave hastigheter, men kan også ved litt uvøren bruk av gassen redde deg ved høyere hastigheter.

Det finnes fortsatt off-roadere med firehjulsdrift som ikke har differensialsperrer. Så lenge hjulene har veigrep er det ikke noe problem med fremkommeligheten, men begynner ett eller to av hjulene å spinne, skal du ha takk. I slike situasjoner er det Fords antispinnregulering er til hjelp, og her får også forhjulene hjelp.

Firehjulsdriften gir også bedre stabilitet, og med antispinnregulering har Mondeo et system som aktivt hjelper deg. La deg likevel ikke lure, det er alt for lett å ta ut den økte stabilitetsfølelsen i form av høyere hastighet.

FORD MONDEO CLX 2.0 4X4:
Motor:
4 sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, 4 ventiler pr sylinder. Innsprøyting. 1988 ccm. 97 kW (136 hk) v/6000 o/min. 180 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Permanent 4-hjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 195/60HR15.
Mål: Lengde: 463,1 cm. Bredde: 174,5 cm. Høyde: 139,1 cm. Akselavstand: 270,4 cm. Sporvidde f/b: 150,3/150,4 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1480 kg. Tillatt totalvekt: 2050 kg.
Volum: Bagasjerom: 650 liter. Tank: 61,5 liter.
Aks. 0-100 km/t: 10,4 sek.
Toppfart: 198 km/t
Forbruk by: 0,97 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,68 l/mil
Pris: kr 288.500

Powered by Labrador CMS