Ford Mondeo stasjonsvogn

Lasteplassen er et sterkt argument for å velge stasjonsvogn, og i Mondeo er det sterkere enn i de aller fleste konkurrentene.

Publisert

Mondeo stv.
Mondeo stv.

Først publisert i BIL 5 - 2001.

Nordmenn er glade i stasjonsvogner, faktisk i så stor grad at det er stasjonsvognene som er lokomotivet for salget av de mest populære bilmodellene. Det er derfor ikke overraskende at den nye Mondeo fortsetter tendensen fra forrige modell med at stasjonsvognen står for 60 prosent av salget, mens sedan og kombikupé til sammen står for 40 prosent.

De fleste som velger stasjonsvogn, gjør det for lasteplassens del. I den nye Mondeo er bagasjerommet svært rommelig, for eksempel 45 liter større enn i klassens bestselger de to seneste årene, Passat, og med tilnærmet rette vegger er det lett å utnytte effektivt. Når alle fem setene er i bruk er gulvet i bagasjerommet så godt som kvadratisk. Delt, nedfellbar bakseterygg er standard. Lengden i vår tabell er målt med bakseteryggen oppslått henholdsvis nedfelt. Målene er tatt langs gulvet, og en forholdsvis skrå bakseterygg gjør at målet i vindushøyde er redusert fra 111 til 98 cm. Målet med seteryggen nedfelt er tatt med førersetet i bakerste posisjon, men de færreste sjåfører har behov for så god benplass. Det vil si at med “normale sjåfører bak rattet vil lastelengden i praksis være minst 185 cm.

Kjøreegenskaper på topp
Ford har tatt et meget vellykket grep om kjøreegenskapene i den nye Mondeo, og det er først og fremst den fine balansen i bilen som formidles til sjåføren. Styrepresisjonen er utmerket, og samtidig er styringen passe tung til å gi god kontakt med veien. En kraftigere styreservo ville ha redusert responsen fra underlaget. Gearskiftet er presist og robust, men på vår prøvebil – som har gått bare 300 mil – kreves det en smule krefter for å dytte spaken i revers.

Under panseret på vår prøvebil sitter det en 2,0-liter, en av fire bensinmotorer som finnes på menyen. Til forskjell fra 1,8-literen som vi tidligere har kjørt (Bil 1/2 i år), er det her mer enn nok trekkkraft, også på lavere turtall. Allerede fra 1600 o/min kan vi hente ut 160 Nm, og dreiemomentkurven ligger høyere enn 170 Nm over et så bredt turtallsområde som fra 2200 o/min til 6000 o/min.

Førermiljøet er ganske nøkternt, men den mørke bunnfargen på midtkonsollen som følger med Ghianivå, gir likevel bilen et elegant preg. De blanke metallekene på rattet pynter opp, men er ikke gode å ta på i vinterkulde. Sidespeilene er forholdsvis små, men gir likevel akseptabel sikt bakover.

Velutstyrt Ghia
Med laveste utstyrsnivå, Ambiente, hører både antispinnsystem og ESP med til standardutstyret. Det samme gjør seks kollisjonsputer, elektrisk høyderegulering av førersetet, manuelt klimaanlegg, oppvarmede sidespeil, lyktespylere, høydejustering av frontlyktene samt trekk over bagasjerommet.

Ett trinn opp, til utstyrsnivå Trend, betyr at lærtrukket ratt og gearspak, nedfellbart armlene i baksetet og elektrisk betjente sidevinduer bak føyer seg til listen. Vår prøvebil, med utstyrsnivå Ghia, er dessuten utstyrt med lettmetallfelger, kjørecomputer, elektronisk styrt klimaanlegg samt fjernbetjening på rattet for radioen. 2,0-literen kan kombineres med automatgear, og da øker prisen med 6700 kroner.

FORD MONDEO 2.0i 16V stasjonsvogn:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 1999 ccm. 107 kW (145 hk) v/6000 o/min. 190 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD.
Dekk: 205/55HR16.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1435 kg. Tillatt totalvekt: 2030 kg.
Mål: Lengde: 480,4 cm. Bredde: 181,2 cm. Høyde: 148,1 cm. Akselavstand: 275,4 cm. Sporvidde f/b: 152,2/153,7 cm.
Bagasjerom: Lengde*: 111,5/182,5 cm. Bredde: 114,0 cm. Lukehøyde: 78,0 cm. Lukebredde: 116,0 cm. Lasteterskel: 59,0 cm.
Volum: 540 liter (VDA). Tankvolum: 58,5 liter.
Aks. 0 - 100: 10,2 sek.
Toppfart: 210 km/t
Forbruk by: 1,16 l/mil
Forbruk landevei: 0,62 l/mil
Forbruk snitt: 0,81 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km
Pris: kr 327.000,-
Forbruk og CO2 i følge 99/102/EU. * = Målt med 5 hhv. 2 seter i bruk

Powered by Labrador CMS