-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Mondeo Titanium X
Mondeo har et chassis som gjør kjøreturen til en nytelse. Nå kommer to nye motorer som gjør det enda morsommere.
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Denne høsten introduserer Ford to nye motorer for Mondeo, begge av den spreke sorten. En treliters V6-bensinmotor som er den samme som i ST220 men med lavere ytelser, og en 2,2-liters turbodiesel rekkefirer. Begge kommer først i en begrenset serie kalt Titanium X.
Titanium X ligger mellom Ghiamodellene og ST220, altså med både luksuriøst og sportslig tilsnitt. Den nye V6-motoren legger seg med sine 204 hester mellom 2,5 liters motoren med 170 hk og ST220 sin treliter på 226 hk. Og det er ingen tvil om at det er nok av krefter i den. Fleksibiliteten er god, man kan ligge i sjettegear selv i 60 km/t.
Den nye dieselmotoren er et steg opp fra dagens toliter med 130 hester, fra 2,2 liter hentes det nå ut 155 hester og hele 360 Nm. Ved overlading tas det ut opptil 400 Nm når det trengs. Ved 1800 omdreininger kommer spruten, og man kjenner turboen gjør sitt. Den typiske dieselbrummingen er godt hørbar under akselerasjon, men ellers er det en stille motor.
Begge disse motorene passer meget godt til Mondeos allerede fantastiske chassis, og vi liker den direkte styringen og måten ujevnheter i veien takles på. Vi setter mindre pris på hjulstøyen, noe mer isolasjon hadde gjort seg hvis Ford skal kapre kunder i dette segmentet.
Av de to nye modellene er dieselutgaven klart å foretrekke. Treliters bensinmotor med høy effekt betyr høy pris i Norge, og drøye halvmillionen er i dyreste laget for denne.
Ford Mondeo Titanium X kombikupé 3.0 V6 (2.2 TDCi)
Pris: kr. 516.700 (394.900)
Motor: Sekssylindret V-motor. 2967 ccm. 150 kW (204 hk) v/6000 o/min. 263 Nm v/4900 o/min. (Firesylindret rekkemotor. 2198 ccm. 114 kW (155 hk) v/ 3500 o/min. 360 Nm (400 v/overlading) v/1800 o/min.)
Mål og vekt: LxBxH: 473 x 181 x 143 cm. Akselavstand: 275 cm. Egenvekt m/fører: 1495 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 500-1370 liter (VDA).
Tankvolum: 59 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,9 (8,7) sek
Toppfart: 240 (220) km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,03 (0,61) l/mil
CO2-utslipp: 247 (159) g/km