Chief designer Murat Gueler med Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E. (Foto: Øivind Skar)

Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford
Ford Mustang Mach-E
Foto: Ford

Alt du trenger å vite om Ford Mustang Mach-E

Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020.

Publisert Sist oppdatert

Inntil 600 km rekkevidde med stor batteripakke, mulighet for tilhengerfeste og foreløpig pris fra 412.000 kroner for rimeligste variant. Dette er nøkkeldata for Fords kommende elektriske crossoverliknende SUV.

Mandag formiddag holder Ford europeisk slippfest for Ford Mustang Mach-E i Oslo. Så viktig er Norge som elbilland at parallelt med visningen i Los Angeles, står også bilen i Oslo. Samtidig åpner Ford for å forhåndsbestille nå.

Og gled deg til bilen, men gled deg ikke for tidlig, for på veien blir ikke denne Mustang-varianten å se før om ett år.

Fords sjefsdesigner for personbiler i Europa, Murat Güler, innrømmer at selv ikke Detroit-giganten er uberørt av Teslas satsing verken i USA eller Europa, samtidig som EUs utrulling av skjerpede krav til utslipp av CO2 nå tvinger Ford til å ta grep.

Påkalle oppmerksomhet
Men hvordan påkalle oppmerksomhet og skille seg ut fra massen av elbiler som lanseres mot slutten av 2020? Naturligvis ved å linke den opp mot ikonet Mustang, bruke navnet og gjøre bilen motorsterk (det er enkelt med en elektrisk bil), designe den mer som crossover enn SUV, ved å bygge inn typiske Mustang-elementer i panseret og lyktene bak, bruke Mustang-logoen for alt den er verd i fronten, på rattet og hekken og samtidig gi bilen rekkevidde som matcher konkurrentene, Tesla inkludert.

Men Ford har likevel ikke våget å gjøre Mach-E like sportslig som Jaguar gjorde I-Pace eller som på en Mustang-skisse jeg så da Ford viste bilen til noen få utvalgte (BilNorge/bladet Bil eneste fra Norge) for en drøy uke siden.

Dette er nøkkelfakta om Mustang Mach-E:

Og her er flere fakta:

* Ikke tillatt med taklast foreløpig

Ytelsene og de utvendige målene matcher Teslas kommende og for lengst annonserte Model Y med unntak av de to ekstra sitteplassene i tredje seterekke. Forden er kun femseter.

Mustang Mach-E er en tvers gjennom amerikansk bil basert på komplett ny elbilplattform. Med hele 2,98 meter akselavstand blir det god plass til å legge batteripakken flatt. Det igjen gir god plass inne i bilen og åpnet for et 100 liter bagasjerom foran i tillegg til det på 400 liter bak før seteryggene legges ned. Rommet foran har dessuten avrenning for lettere å gjøre det rent etter noen møkkete gummistøvler.

Minimalistisk
Det enkle og nesten minimalistiske interiøret minner mer om Tesla og BMW i3 enn noe fra Ford. Et 10,2 tommer stort heldigitalt instrumentpanel foran føreren holder styr på den viktigste informasjonen, mens den portrettformede berøringsskjermen på 15,5 tommer sørger for forbindelse til de andre funksjonene hvor mange både kan stemmestyres og betjenes fra rattet. Hovedskjermen har fortsatt mekanisk lydvolumratt.

Heldigvis har Forden også noen flere knapper på rattet enn Tesla.

Du kan både komme deg inn i bilen og starte den med «telefon som nøkkel». Dette systemet får sin debut i den nye helektriske SUV-en. Ved hjelp av bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok.

Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen, vil den låses av seg selv.

Skulle batteriene på telefonen være utladet kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.

Ikke dørhåndtak
Bilen har altså ingen konvensjonelle dørhåndtak. Skulle fordøren være vanskelig å få helt opp, har Ford montert en liten krok å dra i. Bakdørens innside er belagt med et gummiert gripehåndtak.

To batteristørrelser tilbys, og det gis valgfrihet mellom drift bare på bakhjulene (som gir lengst rekkevidde – 450/600 km) og firehjulsdrift med en motor foran og en bak (420/540 km). Batteripakkene (leveres av koreanske LG) og rekkekvidden kan ikke forlenges via oppgradering.

Ford Mustang Mach-E har tre unike kjøremoduser: stille, aktiv og utemmet. Både styringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger.

Én pedals funksjon
Ford Mustang Mach-E har såkalt én-pedals funksjon. Det vil si at bilen i hovedsak kan kjøres med gasspedalen ved at regenereringsfunksjonen er så kraftig at bilen så godt som stopper når pedalen løftes. Funksjonen er stillbar.

Ladefarten varierer med batteristørrelsen. Kun 95 kWt-batteriet kan lades med inntil 150 kW ladefart, for 75 kWt-batteriet er ladefarten 130 kW. Ford sier at det optimalt lar seg seg gjøre å lade 93 km rekkevidde på 10 minutter, men det forutsetter stort batter og kun bakhjulsdrift.

Ford har ikke avgjort om gratis hurtiglading vil følge bilen det første året slik VW har valgt med ID.3.

I første omgang kommer tre motoreffekter: 258/284/337hk. Sistnevnte yter 830 Nm i moment og vil være standard på First Edition.

Senere kommer en GT med 465 hk og 830 Nm. Denne tar deg til 100 fra stillestående på under fem sekunder.

Ved lanseringen satser Ford på en First Edition med største batteri og mye utstyr – og priser pakken til nær 600.000 kroner.

Dette sier Ford om lanseringsversjonen:

* AWD (firehjulstrekk)
* Unike eksteriørfarger
* Unike sparkeplater
* Perforerte SENSICO seter med røde eller blå sømmer
* Lakkerte hjulbuer i bilens farge
* Teknologipakke+
* B&O lydsystem med 10 høyttalere inkludert en integrert lydplanke i dashbordet
* Handsfree bakluke
* Trafikkskiltgjenkjenning
* Intelligent parkeringsassistent
* 360° kamera (4 kameraer rundt bilen, foran, i sidespeil og bak)
* Panoramatak

AWD har generelt mer utstyr enn den forhjulsdrevne varianten, som eksempelvis adaptive LED hovedlys og røde bremsekalipere.

Som ekstrautstyr leveres to teknologipakker. Alt i teknologipakke + er standard på First Edition. Ford følger Tesla på oppgradering ved at dette skjer via nettet uten behov for å besøke forhandler.

– Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser, alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr. Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge. Hvor mange et betydelig antall er vil ikke Ford ut med.

Lengde

4,71 meter

Bredde

1,88 meter

Høyde

1,62 meter

Akselavstand

2,98 meter

Motorytelser

258/284/337 hk

Bagasjerom

402-1420 liter

Bagasjerom foran

100 liter

Hurtiglading

150/130 kW

Tilhengervekt

750 kilo

Modell:

Batteri

Drivhjul

Rekkevidde

Pris

Standard rekkevidde

75 kWt

RWD

opptil 450 km

kr 412.000

Lang rekkevidde

99 kWt

RWD

opptil 600 km

kr 463.000

Standard rekkevidde

75 kWt

AWD

opptil 420 km

kr 482.000

Lang rekkevidde

99 kWt

AWD

opptil 540 km

kr 544.000

First Edition lang rekkevidde

99 kWt

AWD

opptil 540 km

kr. 589.000

Powered by Labrador CMS