-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford S-Max 1.8 TDCi Titanium:
Sporty familiebil
Med S-Max har Ford en spennende bil i det viktige fleksibil-segmentet.
Først publisert i BIL 8/9-2006.
De siste årene har VW Touran hersket i klassen for fleksible 7-seters kompaktbiler, men nå har den fått en sterk konkurrent i Ford S-Max. Den er bygget på samme plattform som nye Galaxy og den neste Mondeo, og kalles en 5+2-seter heller enn 7-seter. De siste to setene er i barnestørrelse, som hos konkurrentene. Man kan velge S-Max som 5-seter, mens de to ekstra setene koster fra kr 6500 i tillegg.
Ford har sørget for å gi S-Max en sporty design, med flotte linjer og stilige detaljer. Faktisk snur folk seg etter S-Max på gata - kanskje skyldes det at det er en ny og fremmed bil, men det er tydelig at Ford er inne på rett designspor. Sportsligheten er heller ikke bare et designgrep, toppversjonen av S-Max har samme 220-hesters turbomotor som Focus ST, og gjør 0-100 på 7,9 sekunder.
Vår bil denne gang har en mer moderat 1,8-liters dieselmotor, som har tilstrekkelig med krefter. Men samtlige på huset som prøvde bilen klarte å kvele motoren ved igangsetting, opptil flere ganger. Dette har vi opplevd før med Ford-modeller, men man venner seg etterhvert til å gi litt ekstra gass.
S-Max er helt på høyde med konkurrentene når det gjelder praktiske løsninger, og det er god plass til både passasjerer og bagasje. Kupeen er tiltalende og gir god kvalitetsfølelse, mens inntrykket fra førerplass minner mer om sporty stasjonsvogn enn høy og tung MPV.
Kjøreegenskapene er kort og godt svært gode, med velbalansert chassis og god fjæring. S-Max kan godt kjøres aktivt, dersom passasjerene tillater det. Styringen er presis, men kunne godt hatt noe mer følelse med underlaget. For de som liker sportslige kjøreegenskaper kan man få sportsunderstell og 18-tommers hjul.
Prisene på S-Max er en del høyere enn på VW Touran, men så er den da også et hakk større. I desember vil en 100-hesters versjon av 1.8 TDCi bli tilgjengelig fra kr 326.900, men inntil da selger Ford 125 hk versjonen til denne prisen som introduksjonspris. Ekstrautstyrslista er lang og fristende, og man nærmer seg lett 400.000 kroner totalt – men da har man en svært bra pakke.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr 326.900 (kampanjepris)
Pris, prøvekjørt modell: kr 358.900
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1753 ccm. 92 kW (125 hk) v/3700 o/min. 320 (340) Nm v/1800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 477 x 188,5 x 166 cm. Akselavstand: 285 cm. Egenvekt m/fører: 1736 kg. Tillatt totalvekt 2415 kg. Dekk: 205/60R17. Bagasjerom: 285/755/2000 liter (7-seter, VDA). Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 187 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil
CO2-utslipp: 164 g/km