Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger

Ny pickup:

Ford Ranger - Litt mer av alt

Mange synes det er tøft med pickup. Nå gjør Ford sin Ranger enda tøffere og mer personbiltilpasset, men den kommer først i 2023.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nummer 1-2022

Bare se til USA. Selv ikke på Manhattan kan du snu deg uten å se rett inn i en diger pickup. Ofte står det F-150 på lastelemmen, USAs mest kjøpte bilmodell uansett klasse svært mange av årene siden den ble lansert i 1948.

Fords evne til å lage attraktive pickuper gjennomsyrer også den litt mindre Ranger-serien som ikke bare vant i Europa i fjor (opp 40 prosent), men også har endt som en av Norges mest foretrukne pickuper de siste årene.

Neste generasjon

Nå har Ford avduket neste generasjon av arbeidshesten de bygger i Sør-Afrika og har vist en bil som i profil ikke er veldig ulik forgjengeren. Men økt akselavstand og bredde med fem centimeter samt endring av støtdemperfestene bak skal gi bedre kjøreegenskaper både i terrenget og på vei, dette for i enda større grad å tilfredsstille de mange som synes Ranger egner seg like godt til bruk på fritiden som i arbeidet.

Ved å kutte overhenget foran økes angrepsvinkelen på terrenget, og sterkt forbedret firehjulsdriftsteknologi gir bilen enda bedre framkommelighet under vanskelige kjøreforhold. 10-trinns automatgirkassen fra Mustang beholdes.

F-serie look

Foran, derimot, er endringene store og lagt mer opp mot Fords amerikanske F-serie. Ranger vil nå også kunne leveres med LED Matrix-lys. FordPass Connect gjør det mulig å låse, gjenfinne den parkerte bilen og fjernstarte den med mobiltelefonen.

Langt større skjerm enn i forgjengeren er knyttet opp mot 360-graders kamera. Fortsatt skal Ranger lanseres med egne navn som Sport, Wildtrack og XLT for å skille utstyrspakkene.

Medaljen har imidlertid en skyggelagt bakside. Bilen kan ikke bestilles før langt ut i 2022 med levering først tidlig i 2023.

V6-motor

Så mange tekniske data er ennå ikke sluppet om Ranger, men fordi VW skal kjøpe produksjon av Ford i fornyelse av Amarok, er det satt av plass til 3-liters V6 dieselmotor under panseret. Ikke bare for å dekke VWs behov, men også for å imøtekomme Ford-kunders savn av mer gamp enn to-literen (213 hk) gir.

Siden Ranger er en verdensbil som selges i 180 land, vil også en 2,3-liters EcoBoost bensinmotor blir tilgjengelig, men den er neppe aktuell i Europa.

Ford har tidligere bekrefter at en elektrisk drivlinje også står på programmet, men ikke når den vil bli lansert.

Raptor er ved nylanseringen ikke nevnt med et eneste ord. Ford velger å holde den hemmelig til ut i februar.

Powered by Labrador CMS