-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lønnsomt jubileum
Nå har nedtellingen til Mustang fyller 50 begynt for alvor. 17. april 2014 er datoen, og folk står i kø for å kjøpe lisenser.
Ford tar Mustang-arven på alvor, også på forretningsmessig alvor. Det er en god stund siden en av husets egne designere, Michael Thomson tegnet jubileums-logoen. Den kjente hesten med ganske cleane og moderne 50 years-logotyper under.
Og dermed kom John Nens inn på scenen. Han er sjef for Fords Global Brand Licensing og har sikkert lært mye av Ferrari. Har man et varemerke melker man det for alt det er verdt.
Høy pris
Nens gikk tidlig ut og fortalte at ikke flere enn 50 «samarbeidspartnere» skulle få anledning til å bruke jubileumslogoen på sine spesial-produkter. «Og vi kommer til å jobbe tett mot lisenshaverne for å forsikre oss om at deres produkter speiler Mustangens unike kvaliteter» sa han. «Akkurat som bilen selv vil vi at lisensproduktene skal formidle en følelse av styrke, pasjon og topp-kvalitet».
Og dermed er vel lista (og prisnivået pr. lisens) lagt?
Den første lisenskunden jeg hørte om var Schott NYC – og det passer egentlig svært bra. De har laget motorsykkel-type jakker omtrent fra før det fantes motorsykler. De startet produksjonen samme år som gamle Henry sendte T-Forden ned et samlebånd – for 100 år siden.
I dag er det fjerde generasjon Schott, Jason, som driver butikken sammen med sin mor, Roz. «Vi var de første som sydde glidelåsen inn i jakka di» er et av slagordene deres og listen deres over kjendiser som har satt preg på disse spesielle tekstilene er både lang, tradisjonsrik og meget moderne. Skal vi nevne Marlon Brando, James Dean, Peter Fonda, the Ramones og Bruce Springsteen til Jay-Z, Lady Gaga og Adam Levine.
Lisens
Problemet er at jeg kan ikke vise dere Scotts Mustang-jubileumsjakke ennå – akkurat den holder de hemmelig en stund til.
Shinola, derimot, har for lengst sluppet sin greie. De var også blant de kjappeste i lisensauksjonen, og passer i hvert fall på den måten at de er noe så lite typisk som en Detroit-basert produsent av luksusvarer.
De flyttet faktisk inn i femte etasje i den klassiske Argonaut-bygningen i Detroit for et par år siden. Der har de nå kontorer, en liten «fabrikk» hvor de bygger klokkene (med urverk fra Sveits) og har et bånd der de produserer eksklusive sykler.
Luksusen i dette tilfelle er en spesiell Mustang-klokke som følger rett i hælene på deres Runwell, den første klokken de har produsert. Som forresten viste seg å selge bra fra dag en.
De tar ikke store sjanser med Mustang-klokken sin. Den er trygg både i størrelse (48 millimeter), utforming (roterbar bezel, nesten pilot) og materialer.
Det er vel egentlig verdt å nevne at også Shinola har en meget lenger historie enn Mustang. Første gang dette varemerket ble brukt var i 1929. På en skokrem som hadde voks som base. Det hadde vært noe: Mustang-50-Shinola-dekksverter.
John Nens, Ford brand-sjef hjelper sine lisenskunder på den måten at han har opprettet en egen side som heter http://shopmustangfifty.com. Den ser foreløpig ganske løen ut, for å si det mildt. La oss håpe det snart kommer noen produkter der som «speiler Mustangens unike kvaliteter og formidler en følelse av styrke, pasjon og topp-kvalitet».