Ford Taurus ´96

Når Ford nå lanserer en helt ny Taurus på det amerikanske markedet, tar de i følge vår medarbeider Harvey Schwartz, en råsjanse. Forgjengeren, som i de tre siste årene har vært USAs mest solgte personbil, var langt fra så utfordrende i linjene som nykommeren.

Publisert

Taurus
Taurus

Først publisert i BIL 3 - 1996.

Uansett hvilken vinkel du ser Taurus fra, vil du ikke kunne se en eneste rett vinkel eller rett linje. Her er alt gjennomført ovalt eller rundt. Slik står den nye Taurusen i sterk kontrast til den litt kantete forgjengeren.

En av fordelene med de runde linjene er en relativt lav luftmotstand, Cd 0,3 og behagelig lite vindstøy. Ford har også jobbet intensivt for å bedre sikkerheten blant annet i form av et stivere karosseri som gir både økt kollisjonssikkerhet og som sammen med nye hjuloppheng foran og bak gir bedre kjøreegenskaper. Bakhjulsopphenget er det Ford kaller Quadra-link, ikke ulikt den løsningen som brukes i Mondeo.

Behagelig V-sekser
Ute på veien føles Taurus behagelig. Vibrasjoner og støy fra veien er godt dempet og fjæringskomforten takler alle typer ujevnheter. Kjøreegenskapene er takket være karosseriets 60% bedre vridningsstivhet blitt mer presise, og dette inntrykket forsterkes av en mer presis styring.

Jeg prøvekjørte en modell med Vulcan V-sekseren med tre liter sylindervolum og 145 hk. Denne motoren, i kombinasjon med en firetrinns automatkasse som i år har fått forbedret skifteprogram, er et meget behagelig bekjentskap.

Spennende motorer
Jeg har også prøvd den nye Durotec-motoren som har samme sylindervolum, men ved hjelp av to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og 24 ventiler yter hele 200 hk. Denne motoren har en litt hardere gange og er litt mer støyende enn Vulcan-motoren.

Jeg liker Vulcan-motoren godt, på motorveien jobber den lett og uanstrengt ved 135 km/t. Og det spørs om ikke SHO-utgaven som kommer i løpet av våren og er utstyrt med Yamahas V-åtter med 32 ventiler og yter 225 hk er et bedre valg en Durotec-motoren for den som er ute etter mer effekt og dreiemoment.

Originalt interiør
Interiøret følger linjene fra karosseriet. Det betyr ovaler og runde linjer tvers gjennom. Kupéen er blitt rommeligere og lysere, blant annet takket være større akselavstand enn i forgjengeren. Det første en legger merke til er det ovale kontrollpanelet for klimaanlegget og radioen. Foruten at det har fått en designmessig god løsning, er kontrollpanelet også blitt mer oversiktlig og enklere å bruke.

Med gearspaken på rattstammen er plassen mellom setene ledig, og når midtarmlene er oppfelt kan denne plassen brukes som barnesete, det har skjulte sikkerhetsbelter. Med armlenet nedfelt kan du trekke frem en koppholder med plass til tre kopper og et oppbevaringsrom. Jeg liker denne løsningen, den er praktisk og gjennomtenkt.

Jeg likte testturen i den nye Taurus GL. Friske og elegante karosserilinjer, bedre kjøreegenskaper og komfort og et interiør med særpreg gjør dette til en meget aktuell familiebil. Det kan ta litt tid før en blir vant til de runde formene, men vi kan like godt venne oss til dem med en gang, Taurus baner nemlig vei for flere "runde" Ford-modeller.

FORD TAURUS 3.0 GL:
Motor: 6-sylindret V-motor med en overliggende kamaksel, to ventiler pr sylinder. 2986 ccm. 106 kW (145 hk) v/4800 o/min. 224 Nm v/3250 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns automatisk gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran, skiver bak.
Dekk: P206/65TR15.
Mål: Lengde: 501,4 cm. Bredde: 185,7 cm. Høyde: 140,0 cm. Akselavstand: 275,6 cm. Sporvidde f/b: 156,5/156,0 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1500 kg.
Volum: Bagasjerom: 440 liter (VDA). Tank: 61 liter.

Powered by Labrador CMS