Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport
Subaru Forester 2.0DIT Sport

Mer sport i Forester

Komforten er bedre, støynivået er lavere – men først og fremst er endelig bensinturboen tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år kom fjerde generasjon Subaru Forester på markedet. Den var en betydelig oppgradering sammenlignet med bilen den erstattet, med både bedre kvalitetsfølelse i interiøret, og betydelig bedre plass.

Introduksjonen av den nye kompakte crossover-SUVen, XV, sørget også for at det ble plass til en litt større Forester denne gangen, først og fremst innvendig.

Myket opp
På plass bak rattet er det ingen tvil om at Forester er blitt mer moderne. Kvalitetsfølelsen er hevet, selv om det fortsatt er et stykke opp til de beste i denne klassen.

Avstanden mellom førerplassen og frontruta er økt, det sørger for at romfølelsen er bedre. Bredden er også større, i likhet med kupelengden – alt dette kommer som et resultat av den økte akselavstanden.

Forsetene er absolutt godkjente. Selv om det ikke er overdådig med innstillingsmuligheter, er det ikke noe problem å finne en god sittestilling.

Utsikten til instrumentene, som i stor grad er de samme som i XV, er god.

Baksetet er løftet litt, noe som er bra for de minste. Samtidig har bilens økte størrelse sørget for at det fortsatt er god plass til både ben og hode, også for voksne i baksetet.

Tøff og trygg
Forester en den kompisen som det aldri er noe tull med, som kommer når han skal, og som aldri lager bråk – men heller forteller en morsom vits om stemningen skulle bli dårlig – rett og slett en du kan stole på.

Akkurat i denne versjonen viser det seg at det også finnes litt muskler under skallet.

Det begynner å bli noen år siden norske Subaru-kunder kunne hygge seg med bensinturbo i Forester, et naturlig resultat av et avgiftsregime som ikke akkurat har premiert slike biler.

Kjært barn har mange navn, og XT heter nå 2.0DIT.

De som husker den gamle XT-versjonen må nok foreta en liten omstilling, for denne nye generasjonen Forester er en helt annen bil.

Mens den gamle Forester XT bare var en litt forhøyet Impreza, er dette en bil som i større grad fremstår som en konkurrent til andre typer SUVer.

240 hestekrefter er hentet fra en nyutviklet boxerturbo, en motor som er både stillegående og lettkjørt.

I motsetning til de mer sportslige Imprezaene, er motoren i Forester XT koblet samme med en CVT-kasse.

Normalt sett er ikke disse trinnløse kassene vår favoritt, men Subaru har klart å utvikle en girkasse som har beholdt den sømløse følelsen, uten å føles som det slurer på clutchen.

I tillegg endres girkassens egenskaper når du bruker SI-drive.

S# SI
Til tross for at det kan se slik ut, handler det ikke om bannskap. SI-drive er Subaru sitt system for å styre gir og gassrespons.

CVT-kassen kan også gires «manuelt» og har da i normal og sportsmodus seks forhåndsdefinerte utvekslinger å velge mellom.

Trykker du på de mystiske knappene på rattet merket med S#, er du over i det som kalles Sport Sharp. Da har du i stedet åtte trinn å velge mellom, og gassresponsen øker.

Knappene er nok særlig kjent for de av dere som har vært så heldige å få noen meter bak rattet i en WRX-utgave av Impreza, men dukker altså også opp på andre sportslige Subaruer.

Styrefølelsen er bra, betydelig bedre vektet enn på tidligere utgaver – men du merker at Forester er høy og er blitt større. Du må være litt smartere om du skal bruke Forester mer sportslig, men det er fullt mulig, ikke minst takket være firehjulsdriftssystemet der det fortsatt er mulig å kjenne rallygenene.

Sammenlignet med dieselutgavene har XT-versjonen også noe stivere dempere for å ta av de ekstra kreftene.

Også bedre utenfor asfalten
Forester er en klassisk «hyttebil» - og med det nye X-Mode-systemet er sjansene for at du kjører deg fast ytterligere redusert.

X-Mode sørger for å utnytte bilens elektroniske systemer for å gi optimalt grep.

Snøen hadde ennå ikke lagt seg på Østlandet da vi kjørte Forester XT, men erfaringen med systemet fra dieselversjonen tilsier at det først og fremst bidrar til å stabilisere bilen når du kjører under vanskelige forhold.

Systemet skal også hjelpe deg når ett eller to hjul blir hengende i luften, ved å bruke bremsene til å overføre kreftene til de hjulene som har bakkekontakt.

I tillegg har bilene med X-Mode også bakkeassistent, som bidrar når vi skal ned igjen den bakken som vi har klatret opp ved hjelp av firehjulsdriftsystemet.

22 centimeter bakkeklaring bør være nok til de fleste utfordringer du møter i hverdagen.

Støydemping har også Subaru forstått nytten av, og denne generasjonen Forester har tatt et viktig steg fremover – det betyr mye for komforten.

Konkurrenter: Premium-SUVer som Audi Q5, BMW X3, XC60 og Mercedes GLK

FAKTA Subaru Forester 2.0DIT Sport

Motor:

4-syl. bensin, 1998 ccm

Effekt:

177 kW (240 hk) v/5600 o/min.
340 Nm v/2400 o/min.

Mål:

459 x 179 x 173 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264 cm

Egenvekt u/fører:

1607 kg

Bagasjevolum:

488-1556 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

221 km/t

Snittforbruk:

0,87 l/mil

CO2-utslipp:

197 g/km

Pris:

kr 670.300

Powered by Labrador CMS