Subaru Forester: Skogens konge?

At det er et marked her hjemme for komfortable firehjulstrekkere med et snev av terrengegenskaper, er det ingen tvil om. Subaru Forester er foreløpig siste skudd på stammen.

Publisert

Forester
Forester

Først publisert i BIL 1 - 1998.

Når det er snakk om et kjøretøy som kombinerer stasjonsvognens plass og fleksibilitet med komfort, god bakkeklaring og "røft" utseende, da spisser både hytteeiere og huseiere med bratt innkjørsel ørene. At et slikt konsept har appell til Ola Nordmann, ble bevist av at Honda CR-V i løpet av siste halvår i fjor ble solgt i et antall på rundt regnet ett tusen.

Det skal ikke mye fantasi til for å spå at nykommeren Subaru Forester blir en hovedutfordrer til Honda CR-V. I det ytre er Forester – som er bygget på samme plattform som Subaru Impreza – en mindre bil enn CR-V. Den er 7 cm kortere, 1,5 cm smalere, 8 cm lavere og har akselavstand som er 9,5 cm kortere enn CR-V. Derfor er det heller ingen overraskelse at Forester er 50 kg lettere – og er litt kjappere i akselerasjonen, til tross for litt færre hester.

Ulikt konsept
Under karosseriet skjuler Forester et noe annet konsept enn CR-V. Subaru har benyttet sitt velprøvde og funksjonelle 4WD-system i kombinasjon med sin "flate" boxermotor som bidrar til lavt tyngdepunkt. Honda har gjort bruk av en konvensjonell rekkefirer og et enkelt system for "automatisk firehjulsdrift" hvor driften til bakhjulene kobles inn bare hvis ett av forhjulene (som normalt driver bilen) spinner.

Forester har en senterdifferensial som normalt fordeler drivkreftene 50/50 mellom for- og bakhjul. Hvis det oppstår rotasjonsforskjell mellom for- og bakhjul, sørger en silikonclutch for at drivkreftene fordeles til det hjulparet som har best grep. I kombinasjon med den manuelle gearkassen har Forester også et reduksjonsgear som kan kobles inn med en spak mellom forsetene. Plasseringen av denne spaken er noe uheldig, rett ved siden av håndbrekket. Etter å ha satt gearet i "Low" i stedet for å trekke til håndbrekket den første gangen du parkerer bilen, er det stor sannsynligheten for at du har merket deg denne fellen.

Boxermotoren byr på kultivert gange med lite vibrasjon, og viser mer enn nok muskler ved normal kjøring. Ute i terrenget kan den 1300 kg tunge bilen virke undermotorisert. Dette retter seg når sjåføren lar motoren få jobbe ved høyere turtall. I løpet av neste år blir en 2,5-liter med 150 hk tilgjengelig i Forester.

Støydempingen er akseptabel. På slitt og hullete asfaltvei jobber Foresters hjuloppheng og fjæring på en svært behagelig måte, men ikke helt lydløst. På vår prøvebil, med piggfrie vinterdekk, var det noe hjulstøy, men vindstøyen var ikke sjenerende.

Safari-takluke
Standardutstyret omfatter ABSbremser, to kollisjonsputer, automatisk nivåregulering på bakaksel, høydejusterbart ratt og beltestrammere. Modellen som koster 285.000 har dessuten sidekollisjonsputer, enormt soltak (som gjør det mulig å stå mellom for- og baksetet) og elektrisk oppvarmet frontrute. Takhøyden i forsetet er mer enn tilstrekkelig selv med takluke. I baksetet er høyden bare sånn passe. Forester byr på et imponerende antall smårom såvel rundt førerplassen som i bagasjerommet. Baksetet har sin kopp- /flaskeholder, men jeg savner en slik ved forsetet.

Forester er ingen utpreget terrengbil. Men med mindre du har tenkt å kjøre ut i det villeste terrenget, er Subaru Forester så absolutt et alternativ – ikke minst fordi bruksverdien er meget høy når bilen byr på god fremkommelighet og tilfredsstiller de fleste krav til komfort og plass. Fritidsmobilitet er stikkordet.

SUBARU FORESTER 2.0 GL:
Motor: 4-sylindret boxermotor med en overliggende kamaksel pr sylinderrekke, 4 ventiler pr sylinder. Innsprøyting. 1994 ccm. 90 kW (122 hk) v/5600 o/min. 176 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse. Reduksjonsgear.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: 205/70R15.
Mål: Lengde: 445,0 cm. Bredde: 173,5 cm. Høyde: 159,5 cm. Akselavstand: 252,5 cm. Sporvidde f/b: 147,5/145,0 cm. Bakkeklaring: 19,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1305 kg. Tillatt totalvekt:1860 kg.
Volum: Bagasjerom: 406 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,8 sek.
Toppfart: 178 km/t
Forbruk EU-97:
By:
1,17 l/mil
Landevei: 0,77 l/mil
Blandet kjøring: 0,92 l/mil
Pris: kr. 264.900 levert importhavn.

Powered by Labrador CMS