-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Trygg Trafikk:
– Berøringsskjermen gjør deg til en farligere sjåfør
Tror du du har kontroll over bilen mens du skifter musikk? Svaret er nei. Det viser en fersk studie. – Det er oppsiktsvekkende hvor ødeleggende berøringsskjermen er for oppmerksomheten, sier Trygg Trafikk.
Den ferske forskningsrapporten er gjennomført av SINTEF i samarbeid med Nord universitetet på vegne av Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind. Rapporten viser hvor lang tid det tar oss å utføre ulike funksjoner på berøringsskjerm mens vi kjører.
Dette er, ifølge Trygg Trafikk, viktig kunnskap i trafikksikkerhetsarbeidet fremover.
– Når du kjører en moderne bil, er du helt avhengig av berøringsskjermer. Derfor er det viktig at vi nå har dokumentert hvor mye oppmerksomhet de ulike handlingene stjeler av oss, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
Kartfunksjonen er verstingen
Studien ble gjennomført med 44 personer som utførte ulike oppgaver på berøringsskjerm mens de kjørte. Ved hjelp av blikkpunktkamera ble blikkbruk og oppmerksomhetsfordeling registrert. Blant oppgavene som skulle løses var å endre temperatur, søke musikk og radiokanal og taste inn en adresse i navigasjonssystemet.
Å taste inn en adresse var den mest krevende oppgaven. Oppgaven krever at førerne i sum ser på skjermen i gjennomsnitt hele 15,7 sekunder for å få fullført tastingen av adressen. Å velge musikk eller skifte radiokanal går litt raskere. Her så førerne i sum på berøringsskjermen i 10-11 sekunder i snitt. Raskest går det å justere temperatur – førerne så kun 3,4 sekunder i snitt på berøringsskjermen.
– I den tiden er du uoppmerksom som sjåfør, du bruker tiden på skjermen istedenfor trafikken. Og når du tar blikket bort fra trafikken, kjører du i praksis i blinde. Så jo lenger tid oppgaven tar, jo lenger har du kjørt med bind for øynene, slår Hansen fast.
– En skikkelig oppmerksomhetstyv
Ifølge Trygg Trafikk kan selv de mest kortvarige oppgavene være for tidkrevende – fra et trafikksikkerhetsperspektiv.
– Hvis du kjører i bare 22 km/t i byen mens du taster en adresse, har du i praksis kjørt 12 meter i blinde. Styrer du musikken i bare 2 sekunder mens du kjører i 63 km/t, har du kjørt over 30 meter i blinde. Å kjøre bil krever din fulle oppmerksomhet, hele tiden. Da sier det seg selv at berøringsskjermer byr på sikkerhetsutfordringer.
Viktig dokumentasjon
De får støtte fra skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind som understreker at dette er viktig forskning. Forsikringsselskapet har sett en stor økning i antall bilskader de siste årene, og mener at én av hovedårsakene er uoppmerksomhet bak rattet.
– Problemet med skjermer i bil er sammensatt. Det ene er at du i praksis kjører i blinde. Så er det at du må reorientere deg i trafikkbildet på nytt. I tillegg er de ulike bilmerkenes systemer forskjellige, som skaper ytterligere forvirring hvis du kjører en fremmed bil. Derfor trenger vi denne typen forskning, slik at bilprodusenter og myndigheter kan treffe tiltak for å minske risikoen for skader så mye som mulig, avslutter hun.