-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Frende Forikring
Bilskader koster kr 61 mill. – hver dag!
På to år har kostnaden for å reparere skadde personbiler økt med nesten 50 prosent.
Tallene kommer fra Finans Norge som samler inn skadeinformasjon fra de norske forsikringsselskapene.
Ikke rart prisene stiger
– Hvis resten av året blir som forventet, blir det en økning i antallet skader på 16 prosent de siste to årene. Det er ille nok i seg selv, men kostnadene for å fikse skadene øker med hele 46 prosent, sier seniorrådgiver i Frende Forsikring, Marius Solberg Anfinsen.
– Smak litt på de tallene. Ved utgangen av 2022 kostet personbilskadene 15,3 milliarder kroner. Ved utgangen av 2024 ser de ut til å koste 22,3 milliarder, sier han og ramser opp hva det betyr per dag.
• I 2022 kostet personbilskader 41,9 millioner kroner per dag i snitt
• I 2024 ligger snittet per dag an til å bli 61,1 millioner kroner
– Når det koster nesten 20 millioner mer hver eneste dag er det ikke rart prisen på bilforsikringene går opp. Slik kan det ikke fortsette, rett og slett, sier Solberg Anfinsen.
Samme skade kan gi tidobbel regning
– Hvorfor øker ikke kostnaden i samme takt som antallet skader?
– Dette hadde vært ønsketenkning, men grunnen er at delene koster stadig mer, sier fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge. Han bruker en hovedlykt på en nyere bil som et eksempel.
– For ti år siden kostet den gjerne rundt 10.000 å erstatte, hvis du fikk en frontskade på bilen din. Nå koster den fort et sted mellom 40.000 og 50.000 kroner. Så kan du slenge på at en frontskade kanskje skader radar eller kamera som den gamle bilen ikke hadde. Eller kollisjonsbeskyttelse for forgjengere og parkeringssensorer, sier han.
– Da blir plutselig totalkostnaden for frontskaden 80.000 til 100.000 kroner, fremfor 10.000. Grunnen er dyrere deler og mye dyr elektronikk, sier Roger Ytre-Hauge.
Den desidert dyreste skadeposten er kaskoskader, som typisk er kollisjoner og utforkjøringer.
Drikker julebrus og kjører på sommerdekk
– Det er ikke overraskende at dette er de dyreste skadene. De er gjerne forbundet med høy fart og skjer plutselig. Gjerne på sommerdekk nå om høsten, sier Marius Solberg Anfinsen.
Han har en klar oppfordring til alle som ikke har byttet dekk enda.
– Folk har begynt å handle adventskalendere og drikke julebrus. Da er det ikke tid for å kjøre på sommerdekk lenger. Få deg en time hos verkstedet eller dekkhotellet nå. Og legg for all del ikke ut på veien på feil dekk hvis du er usikker på føret. Da tar du store sjanser både med egen og andres sikkerhet. Ikke gjør det, sier Solberg Anfinsen i Frende Forsikring.