UGREIT: Lader du ofte med skjøteledning og kabelspole? Det bør du slutte med.

Frende forsikring:

Denne ladetabben kan koste deg dyrt

Å lade elbilen med skjøteledning og kabelspole er ugreit for både bilen og huset ditt. – Det er også penger rett ut av vinduet.

Publisert

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

– Ikke bruk det hvis du ikke er nødt. Og er du nødt, så følg med. Ikke gå og legg deg uten å plugge ut, sier han.

Hva er problemet?

– Verken skjøteledninger eller vanlige støpsler er egnet for en slik belastning over tid. Det er forskjell på belastningen fra en lampe og en Tesla, sier han.

1 av 5 bruker skjøteledning eller kabelspole

En undersøkelse Norstat har gjort for Frende viser at to av ti elbileiere bruker skjøteledning eller kabelspole når de lader. Både effekt, strømforbruk og ladetid påvirkes negativt.

– Både batteriet og el-anlegget i huset ditt sliter mer når du lader på denne måten. Den er også sjelden sikret mot lynnedslag og jordfeil. Heldigvis hører det til sjeldenhetene at det ender med brann, men det betyr ikke at det er lurt, sier Ytre-Hauge.

Hvis du absolutt må…

Ifølge Elbilforeningen er det noen retningslinjer du må følge når du lader med vanlig stikkontakt:

  • Ha egen kurs til elbilen
  • Bruk maks 10 A kurs
  • Kursen må ha jordfeilbryter type B
  • Trekk alltid ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten

Fagsjefen forstår godt at mange havner i situasjoner hvor de er nødt til å lade på den dårlige måten.

– Dette handler om vanen du lever etter til daglig. Du kan selvsagt lade hos en venn som ikke har opplegg for dette. Men følg med. Ikke la bilen stå lenge til lading uten å kjenne etter temperaturøkning i kabelen og kontakten, sier Roger Ytre-Hauge.

Ladeboks = trygg lading

For å lade tryggest, billigst og raskest mulig er det ladeboks som gjelder.

– Lader du fra en ladeboks bruker du en egen elbilkabel som er laget for å tåle høy effekt og belastning over tid, sier Ytre-Hauge. Montert riktig vil den også være koblet til en egen kurs, ha riktig sikring og DC-beskyttelse.

Ladeboksen slår automatisk av strømmen når bilen er ferdig ladet, og gir beskjed om eventuelle feil.

– Det ligger mye branntrygghet i det. Heldigvis popper det opp nye laderbokser stadig flere steder. Kanskje har du det til og med i borettslaget eller sameiet ditt uten at du vet det, sier han.

Hvis du lager et nytt ladepunkt hjemme i dag er det krav til at du installerer en ladestasjon. Verken vanlige eller industrielle stikkontakter er godkjent i den såkalte installasjonsnormen NEK 400.

Nødlading med stikkontakt er derimot fortsatt lovlig. Det samme gjelder tidligere godkjente installasjoner for lading med stikkontakt, da normen ikke har tilbakevirkende kraft.

Ladetips

  • Invester i ladeboks – det betyr trygg lading
  • Ikke bruk skjøteledning på trommel som ikke er dimensjonert for langvarig belastning/lading.
  • Ikke belast skjøteledningen med mer enn det den er beregnet for
  • Ikke la ledningen komme i klem i vinduer og/eller dørsprekker
  • Pass på at ladekabelen er låst fast når du lader

Kilde: Elbilforeningen og Frende

Powered by Labrador CMS