-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første gatebil fra Dallara
Giampaolo Dallara har drømt om å lage en sportsbil under eget navn i hele sitt liv. På 81-årsdagen gikk drømmen hans i oppfyllelse.
Dallara er trolig verdens største produsent av åpne løpsbiler. Hver eneste helg er deres biler i aksjon, og de har bygget biler for så forskjellige serier som Formel 1, Indycar og VM for sportsvogner. For bare å nevne noen eksempler.
Det var ingen stor hemmelighet at en gatebil var under utvikling – vi viste spionbilder av en slik under testing i våres. Men da var den fortsatt godt kamuflert.
I dag ble de første bilene overlevert til kunder, og øverst på kundelisten sto selvsagt Giampaolo Dallara som grunnla sitt firma for 45 år siden etter å ha jobbet for Ferrari, Maserati og Lamborghini. Hos sistnevnte hadde han ansvar for legendariske Miura.
– Jeg tror Colin Chapman, som jeg har beundret siden han designet Lotus 7, ville satt pris på prinsippene bak denne bilen. Prosjektet oppsummerer alt vi har lært på racerbaner verden rundt, og jeg er overbevist om at de som kjøper bilen kommer til å elske den, sa Dallara.
Hentydningen til Colin Chapman er ikke ubegrunnet – Dallara Stradale (som rett og slett betyr "vei" på norsk) er basert på de samme premisser som har vært fundamentale for Lotus helt opp til i dag – lav vekt er grunnlaget for optimal kjøreglede, uten at man trenger tusenvis av hester.
Bilen har en egenvekt på 855 kg og leveres i utgangspunktet som en barchetta – helt åpen, uten dører og med en minimal vindavviser i stedet for frontrute. Og apropos vekt – utstyrer du bilen med bakspoiler leverer den et marktrykk på nesten hele bilens vekt – 820 kg!
Men du kan bygge den om til en roadster med frontrute og dører, eller en targa med T-bøyle bak setene, og du kan konvertere den til en coupé med en glassboble med måkevingedører over passasjerdelen.
Skal du primært bruke bilen på bane velger du bakvingen, og da klarer den sidekrefter på over 2G. Dallara hjelper deg videre med å tilpasse chassiset, du kan få det justerbart slik at du raskt endrer oppsett fra bane til bane.
Motoren er Fords Ecoboost 2,3-liter som er tunet til å yte 400 hestekrefter. Standard girkasse er sekstrinns manuell, men du kan også få den med klikk-klakk kasse.
Bilen er gatelovlig i Italia, EU, Sveits og Japan, så kanskje får du skilter på den her også – hvis du greier å legge hendene på et eksemplar.
Dallara har kapasitet til å bygge rundt 100 biler i året, og første års produksjon er allerede utsolgt via jungeltelegrafen og før noen har sett det endelige produktet.
Prisene starter på 155.000 euro for en barchetta, og bikker 200.000 hvis du vil ha med glasskuppelen og litt utstyr. Ganske dyrt om du sammenligner med Lotus-modellene, men så er det ikke hvem som helst som klarer å sikre seg en Dallara Stradale!