Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar
Nissan Pulsar

Romslig komfort

Nye Nissan Pulsar går mot strømmen, men scorer høyt på komfort og plass.

Publisert Sist oppdatert

Der mange av konkurrentene spiller på sportslige egenskaper, går Nissan en annen vei og satser på komfort og plass foran alt. Det lønner seg, for på begge de områdene treffer den blink.

To motorer står på programmet foreløpig – en 1,2-liters turbobensin med 115 hestekrefter med manuell eller automatisk CVT-girkasse, og en 1,5-liters Renault-Nissan dieselmotor med 110 hestekrefter. Dieselmotoren kan ikke kombineres med automatgirkasse.

Begge motorene var tilgjengelig for prøvekjøring, og jeg starter med bensinmotoren. Det første som slår meg er hvor utrolig stillegående den er – hele bilen, egentlig. Dekkstøyen er nærmest fraværende, og vindstøyen er særdeles behagelig dempet. Om det er like godt på norske veier blir spennende å finne ut.

Lite futt, lite støy
Støynivået passer utmerket med bilens kjøreprofil ellers. Den duver avgårde på motorveien, og lar seg ikke forstyrre av asfaltskjøter eller ujevnheter. Det er rett og slett komfortabelt.

Men komfort til tross; bensinmotoren er lat. Mye latere enn 115 hestekrefter skulle tilsi. Lavt slagvolum gjør ingen underverker for dreiemomentet i bunnen av registeret, og selv på maks drag er det kun 190 Nm. I alle mellomakselerasjoner må det gires både ett og to knepp ned.

Dieselmotoren er et langt hyggeligere bekjentskap. Lavt støynivå på den også, selv om den gir litt mer lyd fra seg enn bensinmotoren. Nissan anslår omtrent 50/50 i salget av de to motorene - jeg vil tippe de fleste går for diesel om de får prøvd begge.

Kjøremessig ellers oppleves de to helt likt. Clutch og girkasse er godt avstemt, og det er veldig lett å finne en god kjøreflyt.

Mye plass, mye plast
Pulsar skal selge på pris. Den billigste blir bensinmotoren, som starter på 226.900 kroner. Dieselmotoren starter på 236.900, og strekker seg til toppmodellen Tekna. Den koster 283.900 – før du eventuelt legger til skinninteriør.

Innvendig merkes prissparingen. Det er overraskende mye billigplast, og infotainmentskjermen er liten og lavoppløst. Men instrumentpanelet er elegant og særdeles oversiktlig, og den lille skjermen mellom speedometer og turteller er ryddig og praktisk.

En ting Nissan ikke har spart på er plassen. Bakseteplassen er svær, og bagasjerommet absolutt godkjent.

Utseendemessig er nok ikke Pulsar det mest spennende på markedet. Det er nok fint for enkelte, men særlig bakfra blir den veldig lite egenartet.

Men totalt sett leverer Pulsar en pakke som er forfriskende enkel og kurant. Prisgunstig bil med mye komfort og mye plass. Det burde være bilkjøpere som tiltrekkes av den kombinasjonen.

FAKTA Nissan Pulsar 1,5 dCi 110:

Pris:

kr. 236.900

Motor:

4-sylindret diesel, 1461 ccm

Effekt/
moment:

81 kW (110 hk) (4000 o/min)
260 Nm (1750 – 2500 o/min)

Gir:

6 Man.

LxBxH:

439/177/152 cm.

Akselavstand:

270 cm

Vekt m/fører:

1307 kg

Bagasjerom:

385 – 1385 l

Aks. 0-100 km/t:

11,5 sek

Toppfart:

190 km/t

EU snittforbruk:

0,36 l/mil

CO2-utslipp:

94 g/km

I Norge:

Medio oktober 2014

Powered by Labrador CMS