-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Vi lister oss så stilt på tå
Hybrid har snarere blitt regelen enn unntaket når vi snakker store luksusbiler. Porsche har allerede luktet på markedet med Cayenne, men nå troner hybridemblemet på Panamera sammen med bokstaven "S" - for sport.
Panamera S Hybrid er en såkalt fullhybrid, det betyr at du kan kjøre den utelukkende på strøm.
Riktignok bare inntil to kilometer i hastigheter opp til 85 kilometer i timen – med andre ord mer enn tilstrekkelig til å miste lappen i bebygget strøk, fortsatt uten en lyd.
Fascinerende nok, men ikke stort annen enn man kan gjøre i en Prius.
Det er den andre delen av hybridiseringen som virkelig gir mening til denne bilen.
Boost
Gi bånn gass, og Panameraen går i såkalt «boost mode». Da hentes kreftene fra både forbrennings- og elektromotor, da forstår du virkelig full hybrid direkte i ryggraden.
Tallenes tale tyder da også på sportslighet. Kompressormatet V6-motor med 333 hestekrefter i tospann med 47-hester elektromotor, gir til sammen 380 hestekrefter, og minst like interessant, 580 Newtonmeter fra 1000 omdreininger!
Det sørger for at Panamera fortsatt er en super-GT, mer enn en sportsbil.
Når du gir gass, er kreftene som flytter den 1980 kilo tunge bilen imponerende.
De ekstra 80 kiloene er for det meste batterier og kassa som passer på at det ikke blir ødelagt i en kollisjon. Selve batteripakken sitter under bagasjeromsgulvet, og altså bak hjulene.
Det voldsomme dreiemomentet allerede fra 1000 o/min, bidrar faktisk til å kamuflere vekten noe når man akselererer.
Tiptronic
Panamera S Hybrid bruker en annen girkasse enn resten av modellrekken.
Tiptronic S er en åttetrinns automatkasse med momentomformer – noe som selvsagt henger sammen med at dette skal fungere sammen med hybridsystemet.
Nå hevder imidlertid utviklingsgutta hos Porsche at man kunne valgt å bruke PDK-kassen, fordi overføringen mellom bensinmotoren og drivverket helt frikobles ved hjelp av en clutch når bilen bare går på elektromotoren.
Den egentlige årsaken er nok først og fremst at denne hybridpakken er utviklet også for Cayenne og VW Touareg.
På SUVer er det vel så viktig med krefter fra lave turtall når man skal trekke tilhenger eller kjøre i terrenget, og da er denne kassa en bedre løsning.
I motsetning til de to SUVene, går da kreftene her bare til bakhjulene på Panameraen.
0,68?
Porsche melder at bilen skal bruke 0,68 på lettrullende 19-tommere, jeg innrømmer at selv med en ganske lett gassfot var det vanskelig å nå helt ned dit.
Bryr den som kjøper seg Porsche til en startpris på 1.489.000 kroner virkelig om forbruk?
Det er jo lov å ha flere tanker i hodet samtidig – selv om du kjører Porsche.
For om du ikke er så opptatt av forbruket ut fra rene økonomiske kriterier, må det være lov å synes det er fint å slippe ut 159 gram i stedet for de 242 g/km som en «vanlig» Panamera S med nesten like mange hestekrefter og V8er slipper ut.
Dekk mest avgjørende
Når man ikke hopper mellom biler i en direkte sammenligningstest, er det nesten umulig å gjøre en virkelig sammenligning av hvordan Panamera S Hybrid kjører kontra en med V8er.
Kanskje kan men kjenne den lille ekstra vektøkningen i form av noe mer krenging, og muligens noe dårligere «turn-in» når svingene virkelig blir trange nok.
Etter å ha rattet bilen på trange østerrikske fjellveier, mistenker jeg at det snarere er de lettrullende dekkene som gjør forskjellen, snarere enn selve vektforskjellen.
Dessuten blir kjøreopplevelsen litt annerledes med denne girkassen kontra en mer sportslig PDK-kasse.
Ett eller to trykk på knappen som strammer demperne, gjør en forskjell, men det blir aldri stumpete – bare enda mer direkte.
Panamera S Hybrid blir et alternativ for den som ønsker å beholde mye av sportsligheten, men samtidig ta et snev av ansvar for miljøet.
For det norske markedet blir trolig dieselversjonen som er på plass en gang senere i år, et betydelig bedre alternativ. Særlig fordi det kanskje barberer prisen med så mye som 400.000 kroner.
Konkurrenter: BMW 7-serie ActiveHybrid, Mercedes S-Klasse Hybrid
+ Superrask langturmaskin med sportsbilgener
- Om pris og forbruk betyr mest, kan man vente på diesel
LES MER OM PANAMERA S HYBRID I SOMMERUTGAVEN AV BIL