Nye Volkswagen Passat

Nye Volkswagen Passat

Nye Volkswagen Passat

Nye Volkswagen Passat

Nye Volkswagen Passat

Nye Volkswagen Passat

Nye Passat fra under 300.000 kroner

Vi kjører den nye Volkswagen Passat i Spania nå. Her er våre første inntrykk av bilen.

Publisert Sist oppdatert

En generasjon Passat varer i fem år. Etter at første generasjon debuterte i 1973 og sjette generasjon ble lansert i 2005, er det nå klart for en arvtaker.

De første inntrykkene av nykommeren, etter å ha kjørt den i snart to dager i Barcelona-området, er kort oppsummert: "konservativ fornyelse".

Nykommeren er på plass i salgslokalene her hjemme tidlig i desember, både som sedan og stasjonsvogn...

Hva er egentlig nytt? For å svare på dette er det på sin plass å sitere kollega Stein Pettersen som skrev dette da bilen hadde sin publikumsdebut på Paris-utstillingen nylig:

- Passat tar konsekvensen av at det som du bare fant i premiumbiler da dagens generasjon kom på markedet, nå er blitt vanlig – ikke bare for biler i denne klassen, men også for mindre biler.
LES OGSÅ: Ny Passat - tysk evulosjonsteori

Utstyrsløft

Innbakt i denne betraktningen ligger erkjennelsen av at det faktisk er på utstyrssiden, både når det gjelder standard- og ekstrautstyr, at de aller største endringene har skjedd fra sjette til sjuende generasjon Passat.

Det generelle nivået av standardutstyr er høyere enn før, og ikke minst imponerer listen over tilleggsutstyr.

Det er en rekke støttesystemer som for bare noen få år siden bare var mulig å få på de dyreste bilene – men du får det absolutt ikke gratis.

Blant disse tingene kan vi nevne radarbasert adaptiv cruise control, automatisk trøtthetsovervåking som sier i fra når du bør da deg en pause, parkeringsassistanse som i praksis parkerer bilen for deg, massasjefunksjon i førersetet, og nødbrems som automatisk bremser bilen for deg hvis et hinder plutselig dukker opp foran bilen.

Sistnevnte er tenkt brukt i bytrafikk, og derfor fungerer den bare når farten er under 30 km/t.
SE FLERE BILDER AV NYE PASSAT HER

Dessuten kan nye Passat, men bare sedanen, utstyres med en sensor som automatisk åpner bakluka når du vifter med den ene foten bak støtfangeren. Kjekt å ha når du står der med begge hendene fulle av handleposer.

Kjører som før

Den utvendige design er tilpasset Volkswagens såkalte design-DNA som vi har sett på alle nye modeller fra Wolfsburg de seneste to-tre årene.

Formgiverne tillater seg å peke på at de blant annet har lånt linjer fra den eksklusive Phaeton. Med henvisning til litt dårlig gangsyn kan vi på vår side tillate oss å hevde at den eneste Phaeton-kopien vi finner i nye Passat, er den analoge klokken midt på dashbordet.

Det er vanskelig å slå fast om kjøreegenskapene har blitt bedre. Forskjellen er så liten at vi må sammenligne den nye Passat med forgjengeren ved å gå fra den ene til andre under en testkjøring for på den måten å finne eventuelle ulikheter.

En ting er sikkert, Passat når fortsatt ikke helt opp til Ford Mondeo når det gjelder kjøreegenskaper generelt, og styrepresisjon spesielt. Uansett, Passat er en bil som er mer egnet til komfortable langturer enn til aktiv, sportslig kjøring på svingete veier.

Det er lettere å finne hvilke forbedringer som har skjedd når det gjelder støy. Det kan høres at Volkswagen har lagt ned mye arbeid i å redusere både støy og vibrasjoner. Dessuten er det mulig å kjøpe seg opp til enda lavere støynivå. Du kan nemlig få levert sidevinduene med samme tykkelse i glasset som det er i frontruta.

Skal selge 5.500 stykker
Den norske Volkswagen-importøren har satt seg høye mål for nye Passat. Går det som de planlegger, blir det solgt 5.500 stykker neste år. I så fall går det mot et tett løp mellom Golf og Passat i kampen om å bli Norges mest solgte bilmodell i 2011.

Under 300.000 kroner

Bensinutgaven med 1,4-liters TSI-motor med 122 hk med utstyrsnivå Trendline får en startpris på ca 297.000 kroner. Dieselutgaven med 1,6-liters TDI-motor med 105 hk sniker seg også under 300.000 kroner. Den får en startpris på 299.000 kroner.

Disse prisene falt på plass så sent som onsdag ettermiddag, da folk fra Wolfsburg var på besøk hos importør Harald A. Møller. De endelige prisene på resten av motorprogrammet er ikke bekreftet ennå.

FAKTA Volkswagen Passat st.v. 1.6 TDI BlueMotion

Konkurrenter: Toyota Avensis, Ford Mondeo, Opel Insignia, Honda Accord, Mazda6 med flere.

Powered by Labrador CMS