VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra
VW Golf GTI
Foto: Trygve Bæra

Sjette generasjon Golf GTI

Om seks uker er den nye Volkswagen Golf GTI på plass hos norske forhandlere. De første kundene får bilen sin samtidig.

Publisert Sist oppdatert

De utvendige mål er nesten til forveksling lik forgjengeren fra 2004 – naturlig nok ettersom «moderbilen» ikke fikk vesentlige endringer i størrelse i fjor. Lengde og akselavstand er helt uendret, mens bredden har økt med 2 cm og høyden har krympet med 3 cm.

Men historisk er endringen betydelig, fra første generasjon i 1976 til sjette generasjon i dag, har vekten økt med 500 kg og antall hester er nesten fordoblet fra 110 til 210.

Volkswagen kaller TSI-motoren ny, men den er basert på 230-hesteren som sitter i Edition 30. Her er den modifisert med endret innsugning og annen turbo slik at den yter 210 hk.

INTERESSERT I BIL? MOTTA VÅRT DAGLIGE NYHETSBREV GRATIS

XDS mot understyring

Uten sportschassis, ingen GTI – i forhold til utgangspunktet er bilen senket 22 mm foran og 15 mm bak, i tillegg til at oppsettet er mer sportslig. Det er også vel verdt pengene å legge på 8300 kroner for å få DCC, elektronisk demperstyring, som bare ved å trykke på en knapp gir deg valgmulighet mellom Comfort, Normal og Sport.

Golf GTI får nå æren av å være førstemann ut med Volkswagens nye elektroniske differensialsperre, kalt XDS. Den skal redusere forhjulsdrevne bilers tendens til understyring ved aktiv kurvekjøring.

Så fort ESP-systemet registrerer at innerste forhjul blir vesentlig mindre belastet enn ytre hjul, bygges det opp et visst bremsetrykk på det innerste hjulet. Dette skal sørge for at den optimale fremdriften gjenopprettes meget raskt.

Dette skjer helt sømløst, det er ikke mulig å kjenne at systemet trår til – du bare merker at bilen drar seg i fartsretningen uten at du i samme grad som ellers må gå av gassen for å redusere understyringen.

Bilen trives derfor utmerket i svingete landskap, gjerne så tett mellom svingene at de minner om en uryddig bunt med tauverk. Ved mer normal landeveiskjøring, er vår påstand at Golf GTI fortsatt stiller et lite stykke bak Focus ST når det gjelder styrefølelse.

LES VÅR FORHÅNDSOMTALE HER

Golf R kommer

Ingeniørene i Wolfsburg har også lagt ned et stykke arbeid i eksosanlegget som munner ut i to enderør bak, ett på hver side. I anlegget er det bygget inn en ”lydgenerator” som forsterker den sportslige, potente lyden, også inne i bilen.

Den nye Golf GTI koster 429.530 kroner med manuelt gear. Den nydelige sekstrinns DSG-kassen (syvtrinns tåler ikke dette momentet), som ikke betyr noen ulempe om du sverger til sportslig kjøring, koster 15.000 kroner ekstra. De rutete stoffsetene drar linjene bakover mot originalen. Velger du Recaro-seter i skinn, må du bla opp 18.350 kroner ekstra.

Harald A. Møller regner med å selge 40 eksemplarer i år, jevnt fordelt mellom DSG-gear og manuell kasse. Det kommer ingen Golf GT, fordi Golf Highline med 160 hk og sportspakke blir veldig lik – og dessuten kommer Golf GTD som henvender seg til kundene som vil ha dieselmotor.

Derimot kommer ”creme de la creme”: Golf R som får en 2,0-liter med 270 hester. Den kan være din i løpet av november/desember, og prisen blir 650.000 kroner.

SE FLERE BILDER AV GOLF GTI HER

Konkurrenter: Ford Focus ST, Opel Astra GTC, Honda Civic Type R.

+

Fin balanse mellom sport og komfort, god sittestilling med sportsseter.

Verken bi-xenon, parkeringssensorer eller navigasjon er standard.

FAKTA Volkswagen Golf GTI

Motor:

4-syl. bensin TSI, 1984 ccm.

Effekt:

155 kW (210 hk) v/ 5300-6200 o/min.
280 Nm v/1700-5200 o/min.

Mål:

421 x 178 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

257,8 cm

Egenvekt:

1369 kg.

Aks. 0-100 km/t:

6,9 sek.

Toppfart:

240 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,73 l/mil.

CO2-utslipp:

170 g/km.

Pris m/manuelt gear:

kr 429.530.

Powered by Labrador CMS