Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia

Opel Insignia
Foto: Stein Pettersen
Opel Insignia
Foto: Stein Pettersen
Opel Insignia
Foto: Stein Pettersen
Opel Insignia
Foto: Stein Pettersen
Opel Insignia
Foto: Stein Pettersen
Opel Insignia
Foto: Stein Pettersen
Opel Insignia
Foto: Stein Pettersen
Opel Insignia
Foto: Stein Pettersen

Opel Insignia på veien

Forventningene har vært store til Opels nye Insignia da vi satte oss bak rattet. Kan Insignia hamle opp med Mondeo, Avensis og Passat?

Publisert Sist oppdatert
Tøff benchmark

Alle tester vi har kjørt det siste året, viser at når det kommer til plasseringen på toppen er det Mondeo som må slås. Alle forhåndsvisninger har sett lovende ut – men er Insignia bra nok?

Det skal vi snart svare på – men først litt om hva Opel har gjort.

Helt nytt designuttrykk
I motsetning til dagens Vectra, er Insignia en bil som gjør et forsøk på å appellere til dine emosjonelle sanser.

ALLEREDE I 2003 MØTTE VI INSIGNIA CONCEPT

Der forgjengeren var firkantet og kantete, er Insignia bred, stilig og sportslig. Linjene som vi første gang så på KONSEPTBILEN GTC, er videreført og hinter mer mot en coupé enn en sedan - selv for bilen med tradisjonelt bagasjelokk.

Fronten har blitt betydelig mer markant og domineres av en grill med akkurat passe mengde krom og en helt ny oppdatert versjon av Opels blitz-logo.

Kjempeløft
Til tross for at det har skjedd en revolusjon utvendig, er det når du setter deg inn at du virkelig forstår at Opel mener alvor.

De har gjort et gedigent skritt videre fra Vectra når det kommer til kvalitetsfølelsen på interiøret. Knappene er moderne og Opel har også skapt sin versjon av et kontrollhjul plassert i forkant av midtarmlenet for å kontrollere navigasjon og stereoanlegg.

Her tar Insigna innersvingen på de nærmeste konkurrentene og sikter mer opp mot biler i klassen over som BMW og Audi.

Førerposisjonen er meget bra – det er lett å sitte godt. Plassen i baksetet begrenses litt av den coupé-inspirerte taklinjen, men benplassen er bra og bagasjerommet er stort.

Ut av mørket
Opel har ikke nøyd seg med designgrep. Insignia debuterer også med en rekke nyheter, en av dem er et helt nytt lyssystem som endrer lyskjeglens karakteristikk tilpasset hvor, og hvordan du kjører. Den har også automatisk opp og nedblending av fjernlyset.

Nytt er også FlexDrive som gir deg mulighet til å velge mellom innstillinger for chassis. Normal, Comfort og Sport. I normalmodus registrer elektronikken hvordan du kjører og tilpasser innstillinger etter det. For sportsinnstillingene kan du selv gå inn og skreddersy hvilke innstillinger du ønsker at skal aktiviseres når bryteren trykkes inn.

God nok?
For den som bytter inn Vectraen sin vil trolig måtte sjekke logoen en gang til for å være sikker på at man fortsatt sitter i en Opel.

Styringen er presis, men litt for lett og med et ønske om å gå tilbake til senterposisjon som gjør at den blir litt nervøs når du ligger og presser mot grensene.

Kjøreegenskapene kombinerer godt sportslighet og komfort – den plasserer seg et sted mellom sportsligere biler som BMW og Audi og mykere biler som nye Citroen C5.

Førsteinntrykket etter en dag sammen med Insignia gir en følelse av at Mondeo fortsatt holder grepet om førsteplassen når det gjelder kjøreegenskaper, men må se seg slått når vi ser på stil og kvalitetsfølelse.

Først firehjulstrekk på bensinmotorene
Når Insignia lanseres for fullt rundt juletider, er det forventet at de to dieselmotorene på 110 og 130 hestekrefter vil bli bestselgeren. Det finnes også en 160 hesters diesel i programmet.

Man forventer også at en del vil kunne gå for 1,6-liters bensinmotor på 115 hester. I tillegg finnes en 1,8-liter med 140 hester, en 2-liters turbo med 220 og toppmodellen er 2,8-liters turboen med 260 hester som vi kjenner fra Saab 9.3.

De to siste kommer med firehjulstrekk fra Haldex av generasjon 4.

Til våren kommer også 190-hesters dieselmotor med firehjulstrekk og en miljøvariant som kalles EcoFlex. Den får 160 hester og det loves et utslipp på under 140 gram CO2 per kilometer.

Priser er ennå ikke klare, men Opel vil naturlig nok også her posisjonere seg så godt man kan ovenfor Ford.

Fakta Opel Insignia 2,8 Turbo 4x4

Motor:
Sekssylindret turbo 2792 ccm, 260 hk /5500 o/min, 350 Nm (400 ved overboost) ved 1900 o/min

Mål og vekt:
L/B/H: 4830 / 1856 / 1498 mm
Akselavstand: 2737 mm
Vekt ink fører: 1503 kg

Ytelser:
Aks. 0-100: 6,9 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk/Utslipp: 1,09 256 g/km

+

Stil og kvalitetsfølelse

-

Vi ønsker oss en enda litt tyngre og sportslig styring

Powered by Labrador CMS