Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK
Jaguar XK

Nytt brøl fra Jaguar

En helt ny direkteinnsprøytet femliters V8 på 380 hestekrefter, gir Jaguar XK nytt skyv. Vi har kjørt den.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Jaguar XK er rett og slett en vakker bil. Så spørsmålet er om det var nødvendig å gi den en makeover. Det mest spennende har imidlertid skjedd under panseret.

V8-motoren til Jaguar har vokst fra 4.2 til 5.0 liter, men viktigere - den har fått direkteinnsprøytning og uavhengig justerbare ventiltider. Det har gjort underverker. Fra 296 til 380 hestekrefter – helt uten pustehjelp – det er imponerende.

Både Porsche og BMW har kommet med toclutchkasser – men ZF-kassen i Jaguar gjør også en meget god jobb. På spørsmål om når Jaguar kommer med en tilsvarende kasse som tyskerne, ble det bare smilt lurt før standardsvaret kom:

- Du vet jeg ikke kan svare på ting som ikke er lansert…

Resultatet er uansett at XK med den nye femliteren, er nesten like rask fra 0-100 som den utgående XKR-modellen med 4.2-liters kompressormatet motor.

Kvikk

Det å kjøre 2010-modellen av XK, er en fornøyelse. Vi hadde gleden av å kjøre XK både som Convertible og Coupè, og felles for begge er følelsen av å kjøre en relativt lett bil

Takket være aluminiumskonstruksjonen holdes vekten for coupéen seg på 1660 kilo. Det er betydelig lavere enn konkurrenter som Mercedes SL og BMW 650i – dog noen kilo tyngre enn Porsche 911.

Til å begynne med er det komforten som er mest imponerende. Ikke minst med tanke på at den går på 20-tommers hjul.

Styringen er utrolig presis og hele bilen endrer retning så enkelt at det nesten føles litt bilspillaktig. Balansen er flott, og selv om du kjenner at du kjører en stor coupé, er det utrolig mye sportsbil i denne Jaguaren.

Teknonytt

Takket være det nye justerbare demperoppsettet, tilpasses oppsettet på bilen langt bedre enn det gjorde tidligere. Mens det gamle systemet, CATS, bare hadde to innstillinger, har det nye, som kalles Adaptive Damping System (ADS), en annen tilnærming.

Det måler og justerer dempingen så ofte som 100 ganger i sekundet. Og ikke bare tilpasser det dempingen etter den situasjonen du er oppe i, den forutser hvordan bilen kommer til å bevege seg de neste sekundene og tilpasser dempingen deretter.

Ikke så lett å forstå – men det funker overbevisende.

Små moderniseringer

Utvendig har XK fått nye støtfangere, nye baklys med LED og kromdetaljer i fronten. Den fremstår fortsatt som svært vakker – og er fortsatt uoppnåelig for de fleste, med en startpris på 1.547.200 kroner.

Innvendig har det også skjedd noen endringer. Rattet er hentet rett ut av dagens XF-modell. Fra samme sted har man hentet Jaguars nye gearhjul, det som kommer stigende opp av midtkonsollen når du starter bilen.

Det sitter imidlertid litt lenger bak enn det gjør på XF – det gjør det litt mindre ergonomisk. For øvrig finner man seg fort til rette i XK. Setene er av høyeste kvalitet, og hudinteriøret oppfyller alle de forventingene du skal ha en til en britisk aristokrat på fire hjul.

Så over til et, for de aller fleste av oss, hypotetisk spørsmål: Hva skal du velge, med eller uten tak? Vel – kabrioleten er en fantastisk bil, vi kjørte den i både sol og snø – og begge deler var like deilig. Men taklinjen på coupéen er så nydelig, og hele chassiset føles mer samlet – så vi hadde nok gått for coupeen… om vi kunne.

Fakta Jaguar XK 5.0 Convertible Portfolio

Motor:

V8 5000 ccm

Ytelse:

380 hk v/6500 o/min – 515 Nm v/3500 o/min

Mål:

479,4 x 189,2 x 132,9 (L/B/H i cm)

Akselavstand:

275,2 cm

Vekt:

1696 kg

Bagasjerom:

313 liter (VDA)

Aks. 0-100:

5,3 sekunder

Toppfart:

250 km/t

Forbruk:

1,12 l/mil

CO2:

264 g/km

Pris:

1.620.500

Powered by Labrador CMS