Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Sportback

Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi Lancer Ralliart

Mitsubishi Lancer Ralliart

Det riktige karosseriet

Med Lancer Sportback lanserer Mitsubishi en kompaktbil for nordmenn flest. Vi har kjørt den.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 10 - 2008.

I dette segmentet er det kombikupé som gjelder, så selv om sedanutgaven har rullet på norske veier i noen måneder regner den norske importøren med at 60-70 prosent av Lancer-salget vil handle om 5-dørsutgaven.

En ting er at Sportback er mer praktisk med sin store bakluke, men også utseendet er ”riktigere og mer sportslig enn på sedanutgaven.

Dessuten er gulvet i bagasjerommet fleksibelt, det vil si at du kan stille gulvet i to høyder. Forskjellen, som utgjør ca 10 centimeter i høyden, betyr et større rom under gulvet. Bakseteryggene kan enkelt legges ned med ett håndgrep.

Det står to bensinmotorer på programmet i utgangspunktet, nemlig de samme som i sedanutgaven: 1,5-liter med 109 hk og 1,8-liter med 143 hk. Sistnevnte er en nødvendig investering hvis du ønsker en viss sportslig kjørefølelse i Sportback.

Minstemann er grei nok for å tekkes lommeboka, men dreiemomentet blir litt for spedt hvis du ofte laster bilen med familie og bagasje. Det betyr at du må jobbe med gearspaken i motbakkene for å holde flyten.

Diesel på vei

En ny 1,8-liters dieselmotor er på gang, den lanseres i mars og vil komme i både Lancer Sedan og Sportback i løpet av sommeren 2009. Etter hva vi har grunn til å tro vil antall hester ligge i overkant av 140.

Støynivået har vært et tema i omtalene av Lancer Sport Sedan, ikke minst her i Bil. Våre støymålinger viste ubehagelig høye desibeltall da vi kjøre den i test i Bil nr 4.

Dempet

Etter at japanerne deretter gjorde egne målinger i Norge og Sverige, har de iverksatt lyddempende tiltak på begge karosserivariantene.

Dette dreier seg blant annet om dempende materialer under hattehylle, under bagasjeromgulvet og på sidene i bagasjerommet. Hvordan tiltakene fungerer i praksis må vi komme tilbake til så snart vi har målt en bil med den nye isolasjonspakken på plass.

Vår subjektive vurdering etter kjøringen av Sportback i Spania er at støyen nå ligger på et normalt nivå.

Hvis du lurer på hvordan Mitsubishi ”får lov til å bruke et modellnavn som allerede er etablert hos Audi, er det et spørsmål om høna eller egget. Det er resultatet av et ”gentlemen’s agreement mellom de to bilprodusentene ettersom Mitsubishi har brukt Sportback-betegnelsen i USA, Audi i Europa.

Konkurrenter: Ford Focus, VW Golf, Toyota Auris, Opel Astra.

+

5-dørs har appell her hjemme. Riktig karosseri også visuelt.

-

Den minste motoren gir liten sportslig følelse.

Powered by Labrador CMS