-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En konservativ revolusjon
Når Subaru nå introduserer ny Outback og Legacy fortsetter de løftet som startet med Impreza og Forester.
Det er ganske sikkert delte meninger om utseendet til Subarus nye parhester, men at det er en betydelig modernisering fra den utgående generasjonen er det liten tvil om. Som på mange andre nye biler som dukker opp, er det fullt mulig å kjenne igjen designelementer fra andre biler, men fortsatt er det er noe klart Subarusk over dem.
I glass med ramme
For første gang på over 30 år har Subaru forlatt noe som har vært et varemerke – de rammeløse vinduene. Funksjonaliteten har innhentet designet. For å få større inngangsbredde i dørene og rettere vinduer, for å få større bredde på taket av bilen, har man valgt å gå over til en mer tradisjonell løsning.
Rammen er trolig en medvirkende årsak til at vindstøyen er dempet i kupeen, til tross for at sidespeilene fortsatt er av den sjenerøse typen.
Støynivået er også redusert ved at motor og drivverket nå er plassert i en krybbe som bidrar til å isolere vibrasjoner og annen støy. Det har definitivt hatt en effekt – mye av den lyden man har hørt fra drivverket er borte. Det gjør riktignok at du hører hjulstøyen noe tydeligere, men med vinterdekk, som er det eneste vi har kjørt bilene med, får både Legacy og Outback helt klart godkjent.
Oppgradert interiør
Gjennom de siste ansiktsløftingene av de utgående modellene av Legacy og Outback har man tatt grep når det kommer fra interiøret. Det er tatt videre i den nye generasjonen.
Vi snakker riktignok fremdeles ikke om luksus, dette er mer noe sånt som velstriglet arbeidshest. Det passer godt både til bilen, og til det imaget som Subaru har bygget opp.
Litt luksus har man imidlertid kostet på seg, de to høyeste utstyrsmodellene har fått stereoanlegg fra McIntosh Laboratory, det amerikanske hifi-merket som nå er eid av japanske D&M Holdings. Det funker!
Kvaliteten i plasten er god og føles som om den er robust og tåler å bli brukt. Knapper og instrumenter er også oppgradert, og gir definitivt en følelse av at du kjører en ny bil.
Håndbrekket du tidligere fant mellom setene, er nå blitt elektronisk styrt og befinner seg på venstre side av rattet.
Standardutstyret inkluderer elektrisk førersete, Xenon på nærlyset, regnsensor og blåtanntilkobling for mobiltelefon.
Mange, særlig Outback-kunder vil nok velge utstyrsvarianten som kalles Premium. Den inkluderer i tillegg nøkkelfritt låsesystem, startknapp, minne for el-setet, skinninteriør, navigasjon, ryggekamera og soltak – i tillegg til det oppgraderte stereoanlegget.
For Legacy kan du i tillegg gå for Premium Sport, da får du i tillegg 18 tommers alufelger, Bilstein sportsdempere, en annen støtfanger foran og litt andre godbiter innvendig.
Akselavstanden har økt med 7,5 centimeter – så godt som hele den økte lengden er tatt ut i bedre bakseteplass. Det har gitt bilen et svært godt baksete – plassen og sittekomforten nærmer seg klasselederen på dette området, nemlig Skoda Superb. I Outback kan du også regulere vinkelen på seteryggen for ytterligere økt komfort.
Mer plass
Stasjonsvognen blir åpenbart den viktigste karosseriformen. Så åpenbart var det for importøren at de ikke i utgangspunktet hadde bestemt seg for å ta inn sedanversjonen av Legacy. Forhandlerne mer imidlertid at denne også kan ha et potensial i markedet, og dermed vil nok også noen av disse rulle ut på veiene
De fleste velger likevel stasjonsvogn, og kan glede seg over at bagasjeplassen har økt til 526 liter fra 459. Ønsker man mer plass kan man nå ved hjelp av en hendel plassert i bagasjerommet felle ned setene med et enkelt håndgrep, og boltre seg med 1726 liter. Det er ikke klasseledende, men det gir bra lasteplass.
Diesel viktigst selv uten automat
Det er nok en gang rom for å uttrykke glede over den toliters boxerdieselen på 150 hestekrefter som har vært en del av Subarus stjernehimmel det siste tiden.
Vi kjørte Outback med denne motoren, og det er tilstrekkelig krefter og skaper sammen med firehjulstrekksystemet en bil som er som skapt for Norge. Subaru har senket utvekslingen på førstegear, noe som gjør det mer fleksibelt å komme i gang.
Outback kommer i tillegg med en 2,5 liters bensinmotor, mens Legacy kan leveres med en toliters bensinmotor.
Nytt er en også kjededrevet trinnløs CVT-gearkasse, som på Subaruspråket heter LinearTronic. Ønsker du å bruke hendlene på rattet har den seks forhåndsprogramerte ”gear”.
Denne gearkassen finnes ikke i kombinasjon med diesel, så for de som ønsker automat må de altså nøye seg med bensin.
På grus og asfalt
Subaru har klart å etablere seg som kjøreglade biler. Sittestillingen, selv i en høyreist bil som Outback, er sportslig og chassiset lever godt opp til dette.
Under dagens prøvekjøring fikk vi testet bilene på varierte underlag, også et langt strekke på grusvei, og balansen og styrefølelsen er god.
Den elektroniske stabilitetskontrollen er også pusset opp, og det virker som den trer inn noe tidligere enn det den har gjort på den utgående modellen.
Bilen er på vei ut til forhandlerne nå, se prisene nederst i saken.
FAKTA Subaru Outback 2.0d
Priser på nye Legacy og Outback:
|
| Pris | |
LEGACY 2.5i-S 4D CVT SPORT PREMIUM NT | 519 900 | ||
|
|
| |
Legacy stasjonsvogn |
| ||
LEGACY 2.0I CVT | CLASSIC | 414 900 | |
LEGACY 2.0I CVT | PREIMUM | 469 900 | |
LEGACY 2.0 D | CLASSIC | 399 900 | |
LEGACY 2.0D | PREMIUM | 469 900 | |
LEGACY 2.0D SPORT | PREMIUM | 499 900 | |
| |||
Outback |
| ||
OUTBACK 2.5i CVT | CLASSIC | 484 900 | |
OUTBACK 2.5I CVT | PREMIUM | 529 900 | |
OUTBACK 2.0D | CLASSIC | 444 900 | |
OUTBACK 2.0D | PREMIUM | 489 900 |