-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lasteskipet
Er Skoda Superb stasjonsvogn så imponerende som konkurrentene har fryktet? Vi har kjørt den, og gir deg førsteinntrykket og prisene!
633 liter med setene oppe og 1865 liter med baksetene lagt fremover er to av argumentene som gjør Skoda Superb til en kommende slager for familien.
Da har vi ennå ikke nevnt varemerket til Suberb, nemlig den gedigne bakseteplassen. Vi snakker benplass du må langt opp i luksusbilklassen for å finne maken til.
Ser bedre ut
Det kan være vanskelig å like bakenden på Skoda Superb som ”sedan”, delvis på grunn av den smarte toveis bakluken. Stasjonsvognen er langt mer vellykket. Taklinjen er elegant og gir nesten et svakt hint om coupéform.
Nesten skremmende å tenke på hvor stort bagasjevolumet hadde blitt med en rettere bakluke.
Takrails bidrar til å gi bilen et litt røffere utseende, og avslutningen mot takspoileren fungerer svært godt.
Ellers har bilen beholdt mye av de stylingelementene som vi har lært oss å kjenne både fra Octavia og den nye Yeti.
Plass
Ved å legge baksetet flatt kan du altså oppnå friske 1865 liter med bagasjerom. Med setene oppe, som jo er mest vanlig, har du 633 liter å boltre deg på. Det gjør den til en ny stjerne i en klasse der for eksempel Ford Mondeo har 542 liter.
I tillegg kan du få dobbelt gulv bak som ekstrautstyr, mens det lille rommet på venstre side er greit for ting som bør stå litt beskyttet.
Både foran og bak er det rikelig med plass til både barn og voksne, selv om enkelte voksne kan få det litt trangt under taket i baksetet om bilen er utstyrt med panoramataket som kan leveres som ekstrautstyr.
I baksetet er det bare å strekke bena frem. Det er rikelig med plass, selv bak undertegnede på 1,90 meter.
Følger opp
Interiørkvaliteten er slik vi har blitt kjent med den hos Skoda den siste tiden.
Mange av enhetene, både knapper og andre ting, er kjent fra andre produkter i samme familien, og bidrar til å gi høy kvalitetsfølelse – særlig om du har kikket på prislappen.
Dagens sedan finnes i tre utstyrsmodeller som koster fra snaut 15.000 kroner via 25.000 til snaut 30.000 ekstra for det meste. I tillegg kan du selvsagt plukke fra en rikholdig ekstraustyrsliste.
Kjente motorer
Superb kommer stort sett med de samme motorene som vi kjenner fra dagens sedan. Det vil si fra 125 hester fra en 1,4 liters TSI motor og opp til 160 hester i den større 1,8 liters TSI-motoren på bensinsiden.
Av dieselmotorer kommer Superb stasjonsvogn med toliters common rail med 140 eller 170 hester. Til sommeren blir også en 105 hester 1,6-liter, også den med common rail, tilgjengelig.
Til de største motoralternativene som bensin og diesel kan du få firehjulstrekk. Det er velkjente Haldex 4. Vi kjørte 170 hester diesel med firehjulstrekk i Italia i dag. I Norge bør også 160 hesters bensinturbo med firehjulstrekk bli et godt alternativ.
I tillegg leveres det firehjulstrekk på V6 bensin med 260 hestekrefter, men importøren har ikke en gang priset den fordi avgiftene tar livet av denne bilen.
Vi testet også 160 hesters bensinmotor med forhjulstrekk, og på tørre fine veier gjør det selvsagt liten forskjell.
Kjører bra
Støynivået i Superb stasjonsvogn er lavt, selv godt opp over norske motorveihastigheter.
Styrefølelsen er god, og bilen oppfører seg omtrent som forventet. Det er fortsatt litt igjen til den eksakte presisjonen som vi kjenner fra Ford Mondeo, men under de fleste normale forhold er det komfortabelt og trygt.
160 hesters bensin fremstår som et svært godt alternativ for den som kanskje har blitt litt lei av diesellyd og ønsker seg en villig turbomotor. Den er også noe billigere enn 170 hester diesel takket være gode CO2-tall.
Skoda er definitivt inne på et svært godt spor. Selv om modellutvalget ikke er det største, er man i ferd med å få svært konkurransedyktige modeller i alle de viktigste segmentene, det vil garantert synes på salgstallene for 2010.
Priser Skoda Superb stasjonsvogn: | |
Comfort | |
1,4 TSI 125 Hk | kr 306 500 |
1,8 TSI 160 Hk | kr 368 200 |
1,8 TSI 160 Hk 7-trinns DSG | kr 374 700 |
1,9 TDI 105 Hk DPF | kr 313 300 |
2,0 TDI 140 Hk DPF | kr 354 800 |
2,0 TDI 140 Hk DPF 6-trinns DSG | kr 386 300 |
Ambition | |
1,4 TSI 125 Hk | kr 332 500 |
1,8 TSI 160 Hk | kr 386 700 |
1,8 TSI 160 Hk 7-trinns DSG | kr 401 700 |
1,8 TSI 160 Hk 4X4 | kr 422 700 |
1,9 TDI 105 Hk DPF | kr 331 800 |
2,0 TDI 140 Hk DPF | kr 373 300 |
2,0 TDI 140 Hk DPF 6-trinns DSG | kr 404 800 |
2,0 CR 170 Hk DPF | kr 408 800 |
2,0 CR 170 Hk DPF 6-trinns DSG | kr 437 300 |
2,0 CR 170 Hk DPF 4X4 | kr 458 800 |
Elegance | |
1,4 TSI 125 Hk | kr 352 500 |
1,8 TSI 160 Hk | kr 406 700 |
1,8 TSI 160 Hk 7-trinns DSG | kr 421 700 |
1,8 TSI 160 Hk 4X4 | kr 443 200 |
1,9 TDI 105 Hk DPF | kr 351 800 |
2,0 TDI 140 Hk DPF | kr 393 300 |
2,0 TDI 140 Hk DPF 6-trinns DSG | kr 424 800 |
2,0 CR 170 Hk DPF | kr 428 800 |
2,0 CR 170 Hk DPF 6-trinns DSG | kr 457 300 |
2,0 CR 170 Hk DPF 4X4 | kr 478 800 |
FAKTA Skoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4 | |
Motor: | 4-syl. diesel, 1968 ccm |
Effekt: | 125 kW (170 hk) v/ 4200 o/min. |
Mål: | 484 x 182 x 151 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 276 cm |
Egenvekt m/fører: | 1669 kg |
Aks. 0-100 km/t: | 9,1 sek. |
Toppfart: | 217 km/t |
Forbruk blandet kjøring: | 0,65 l/mil |
CO2-utslipp: | 169 g/km |
Priser fra: | kr 458.000 |