Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen
Skoda Superb stasjonsvogn
Foto: Stein Pettersen

Lasteskipet

Er Skoda Superb stasjonsvogn så imponerende som konkurrentene har fryktet? Vi har kjørt den, og gir deg førsteinntrykket og prisene!

Publisert Sist oppdatert

633 liter med setene oppe og 1865 liter med baksetene lagt fremover er to av argumentene som gjør Skoda Superb til en kommende slager for familien.

Da har vi ennå ikke nevnt varemerket til Suberb, nemlig den gedigne bakseteplassen. Vi snakker benplass du må langt opp i luksusbilklassen for å finne maken til.

Ser bedre ut

Det kan være vanskelig å like bakenden på Skoda Superb som ”sedan”, delvis på grunn av den smarte toveis bakluken. Stasjonsvognen er langt mer vellykket. Taklinjen er elegant og gir nesten et svakt hint om coupéform.

Nesten skremmende å tenke på hvor stort bagasjevolumet hadde blitt med en rettere bakluke.

Takrails bidrar til å gi bilen et litt røffere utseende, og avslutningen mot takspoileren fungerer svært godt.

Ellers har bilen beholdt mye av de stylingelementene som vi har lært oss å kjenne både fra Octavia og den nye Yeti.

Plass

Ved å legge baksetet flatt kan du altså oppnå friske 1865 liter med bagasjerom. Med setene oppe, som jo er mest vanlig, har du 633 liter å boltre deg på. Det gjør den til en ny stjerne i en klasse der for eksempel Ford Mondeo har 542 liter.

I tillegg kan du få dobbelt gulv bak som ekstrautstyr, mens det lille rommet på venstre side er greit for ting som bør stå litt beskyttet.
Både foran og bak er det rikelig med plass til både barn og voksne, selv om enkelte voksne kan få det litt trangt under taket i baksetet om bilen er utstyrt med panoramataket som kan leveres som ekstrautstyr.

I baksetet er det bare å strekke bena frem. Det er rikelig med plass, selv bak undertegnede på 1,90 meter.

Følger opp

Interiørkvaliteten er slik vi har blitt kjent med den hos Skoda den siste tiden.

Mange av enhetene, både knapper og andre ting, er kjent fra andre produkter i samme familien, og bidrar til å gi høy kvalitetsfølelse – særlig om du har kikket på prislappen.

Dagens sedan finnes i tre utstyrsmodeller som koster fra snaut 15.000 kroner via 25.000 til snaut 30.000 ekstra for det meste. I tillegg kan du selvsagt plukke fra en rikholdig ekstraustyrsliste.

Kjente motorer

Superb kommer stort sett med de samme motorene som vi kjenner fra dagens sedan. Det vil si fra 125 hester fra en 1,4 liters TSI motor og opp til 160 hester i den større 1,8 liters TSI-motoren på bensinsiden.

Av dieselmotorer kommer Superb stasjonsvogn med toliters common rail med 140 eller 170 hester. Til sommeren blir også en 105 hester 1,6-liter, også den med common rail, tilgjengelig.
Til de største motoralternativene som bensin og diesel kan du få firehjulstrekk. Det er velkjente Haldex 4. Vi kjørte 170 hester diesel med firehjulstrekk i Italia i dag. I Norge bør også 160 hesters bensinturbo med firehjulstrekk bli et godt alternativ.

I tillegg leveres det firehjulstrekk på V6 bensin med 260 hestekrefter, men importøren har ikke en gang priset den fordi avgiftene tar livet av denne bilen.

Vi testet også 160 hesters bensinmotor med forhjulstrekk, og på tørre fine veier gjør det selvsagt liten forskjell.

Kjører bra

Støynivået i Superb stasjonsvogn er lavt, selv godt opp over norske motorveihastigheter.

Styrefølelsen er god, og bilen oppfører seg omtrent som forventet. Det er fortsatt litt igjen til den eksakte presisjonen som vi kjenner fra Ford Mondeo, men under de fleste normale forhold er det komfortabelt og trygt.

160 hesters bensin fremstår som et svært godt alternativ for den som kanskje har blitt litt lei av diesellyd og ønsker seg en villig turbomotor. Den er også noe billigere enn 170 hester diesel takket være gode CO2-tall.

Skoda er definitivt inne på et svært godt spor. Selv om modellutvalget ikke er det største, er man i ferd med å få svært konkurransedyktige modeller i alle de viktigste segmentene, det vil garantert synes på salgstallene for 2010.

 
 
Priser Skoda Superb stasjonsvogn:
Comfort
 
1,4 TSI 125 Hk
 kr       306 500
1,8 TSI 160 Hk
 kr       368 200
1,8 TSI 160 Hk 7-trinns DSG
 kr       374 700
1,9 TDI 105 Hk DPF
 kr       313 300
2,0 TDI 140 Hk DPF
 kr       354 800
2,0 TDI 140 Hk DPF 6-trinns DSG
 kr       386 300
Ambition
 
1,4 TSI 125 Hk
 kr       332 500
1,8 TSI 160 Hk
 kr       386 700
1,8 TSI 160 Hk 7-trinns DSG
 kr       401 700
1,8 TSI 160 Hk 4X4
 kr       422 700
1,9 TDI 105 Hk DPF
 kr       331 800
2,0 TDI 140 Hk DPF
 kr       373 300
2,0 TDI 140 Hk DPF 6-trinns DSG
 kr       404 800
2,0 CR 170 Hk DPF
 kr       408 800
2,0 CR 170 Hk DPF 6-trinns DSG
 kr       437 300
2,0 CR 170 Hk DPF 4X4
 kr       458 800
Elegance
 
1,4 TSI 125 Hk
 kr       352 500
1,8 TSI 160 Hk
 kr       406 700
1,8 TSI 160 Hk 7-trinns DSG
 kr       421 700
1,8 TSI 160 Hk 4X4
 kr       443 200
1,9 TDI 105 Hk DPF
 kr       351 800
2,0 TDI 140 Hk DPF
 kr       393 300
2,0 TDI 140 Hk DPF 6-trinns DSG
 kr       424 800
2,0 CR 170 Hk DPF
 kr       428 800
2,0 CR 170 Hk DPF 6-trinns DSG
 kr       457 300
2,0 CR 170 Hk DPF 4X4
 kr       478 800
 
 

FAKTA Skoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

125 kW (170 hk) v/ 4200 o/min.
350 Nm v/1750 o/min.

Mål:

484 x 182 x 151 cm (L/B/H)

Akselavstand:

276 cm

Egenvekt m/fører:

1669 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,1 sek.

Toppfart:

217 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,65 l/mil

CO2-utslipp:

169 g/km

Priser fra:

kr 458.000

Powered by Labrador CMS