-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vil bli store på bil:
Foxconn bruser med fjærene igjen
Verdens største på elektronisk informasjonsutstyr vil bli like stor på elbil. I fjor viste Foxconn de første lovende forsøkene på bil. Nå har de nettopp hatt sin bildebut nummer to. Utrolig at det ikke slår ut på bilindustriens egen Richter skala.
Sannsynligvis blir ikke Liu Young-Way tatt på alvor.
I fjor sto han på en scene i Taiwan og viste frem to personbiler og en superbuss (125 km/t). Og sa at siden selskapet hans, Hon Hai – også kjent som Foxconn – var verdens største kontraktsprodusent av elektronisk informasjonsutstyr med 40-45 prosent global markedsandel, kunne han tenke seg å bli noe liknende for elbiler.
Elbiler er den neste kommende tingen, sa han, og han kunne tenke seg å ta 5 prosent av det markedet i 2025. Det ville da være verdt litt over 30 milliarder dollar i omsetning.
Og så skulle han lande på sine 40-45 % når tiden var moden.
I fjor omsatte han andres mobiltelefoner og spillkonsoller og pc-er og tilsvarende utstyr for 215 milliarder dollar, og selv med en netto driftsmargin på bare 2,3 % blir det penger av det.
Nok til å drive egn bilutvikling også. En av de bilene de viste i fjor ble solgt rett til Yulon, Taiwans største bilfabrikk, og er nettopp vist i produksjonsutgave som Luxgen n7 – klar for kundene neste år.
I år viste de en ny crossover, Foxtron Model B – også med Pininfarina som utøvende pennefører. 4,3 meter bil, 2,8 meter akselavstand, typiske urbane tendenser, rekkevidde på 450 km. Og luftmotstandskoeffisient på 0,26.
Pininfarina kan vindtunneler.
Dessuten hadde de tatt med seg en batterielektrisk pickup Model V – nyttelast 1 tonn, hengerkapasitet 3 tonn, dobbeltkabin, femseter.
Dessuten var produksjonsversjonen av fjorårets MODEL C – rekkevidde 750 km – også på plass.
De var ikke redde for å gå i detaljer ved presentasjonen (ved å bygge el-servoen 48 Volt og ikke 12 kunne de gjøre aktuatormotoren 20 prosent mindre for eksempel).
De snakket mye om åpne kilder og felles standarder – i første omgang innenfor noe de har startet som heter Mobility in Harmony – en slags åpen tenketank for elbil produsenter og -interesserte for å skape samarbeid i elbilindustrien.
Og Foxconn hamrer løs på sin CDMS-virksomhet som de har praktisert i snart femti år. Contract and Design Manufacturing Service.
At de har produksjons-samarbeid med Lordstown, kommer til å få det med Fisker og er langt inne i avtaler med Stellantis om dashbord og elektronisk innhold, betyr selvfølgelig ikke at veien er klar for at Liu Young-Way skal nå 2025-målet.
Men jeg hadde ikke våget å vedde mot.