-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det har Clixet for Hyundai
Mens designerne gjør sin jobb, kjemper publisitetsfolkene fortvilet for å forklare konseptene, og den forklaringen skal helst inneholde noe nytt. Hos Hyundai er nøkkelordet FAV!
FAV, ble det kreative resultatet. Hyundai Clix, som altså i seg selv er en kombinasjon av Click (som skal stå for ting som er kjapt og undommelig, selv om ungene på Møllergata og Ila mener noe helt annet når de forteller at læreren klikket) og X som altså står for den Nye Generasjonen – skal vi ta det en gang til? Hyundai Clix er en FAV, lærer vi på standen i Frankfurt. Det skal bety at denne Europa-designede konseptbilen er en Fun Activity Vehicle.
Det sier vel kanskje ikke så veldig mye, det som er viktig er at Hyundais designere i Tyskland jobber hardt for å utvikle et eget formspråk som etterhånden skal prege de modellene derfra som skal være eksklusive for Europa. I Geneve i 1998 så vi deres Euro 1 prototype, det var det første vi så fra den nyopprettede designavdelingen i Tyskland. Nå har vi Clix. Det er mulig disse to forteller om Hyundais design-vei fremover, jeg har problemer med å se den.
Det som imidlertid er interessant med denne modellen ser man ikke før man legger seg under den. Den er bygget på en ny plattform som skal bære en nye B-segment bil, midt mellom Atos og Accent som kommer om ca. 9 måneder (premiere i Geneve?). Sannsynligvis vil imidlertid både plattformen og drivlinjen være endret noe til da. Clix sitter på 245 cm akselavstand og har en 2,2 liters motor på 300 hester (!). Ingen av disse verdiene er spesielt typiske for en B-segment bil.
For å rettferdiggjøre dette designet viser Hyundai til det enestående taket, der fire elektrisk opererte paneler sørger for forskjellige konfigurasjoner. Bakluken er hektet slik at den kan opptre som pick-up plan, det er også et sentralt element her.
Men akkurat her har vi vel egentlig et konsept som hadde vært meget mer spennende hvis vi kunne løftet av karosseriet og sett hva som fantes under.