-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Jaguar skal vise sin R Type.
Jeg var villig til å vedde en tier på at Jaguar skulle vise en Daimler limousine i Stuttgart. I stedet blir det en 4-seters coupé som de kaller R-Type, som ikke har noe med noen planlagt fremtid å gjøre. Jeg sparte i hvert fall en tier.
Det de har jobbet med er det vi kan kalle Britishness og den 50-60-talls stilen som Jaguar-grunnleggeren William Lyons hadde så utrolig øye for. Verken Callum eller Thomson har mye tid til overs for Retro, men å hente opp de klassiske Jaguarenes overflatebehandling, deres holdning og deres rene linjer er åpenbart et mål, samtidig som dette må kombineres med moderne materialbruk og moderne teknologi.
R-typen skal da, sies det, være et eksempel på dette, samtidig som dette er en biltype – en fire-seters coupé – som overhodet ikke figurerer i fabrikkeens produksjonsplaner. Derfor kunne man bruke denne uten å avsløre noe om konkrete fremtidsvyer, samtidig som man antyder noe om Jaguars stil i årene som kommer.
Hvilket vel er noe man alltid sier når man skal prøve å rettferdiggjøre en konseptbil.
Men de bildene vi har sett av denne så langt tyder i hvert fall på at dette er en bil som er meget renere i linjene enn den siste som kom derfra, X-type fra Geneve i år. Den har litt for mange ting som spriker til å kunne kalles en klassisk Jaguar-form.
Grunnen til at jeg var så sikker på en Daimler var at jeg hørte at Mark Philips jobbet med noe til Frankfurt. Han hadde vært en talentfull Jaguardesigner i åtte år før han ble sendt på Universitetet i Coventry for å få seg litt utdannelse også. Der jobbet han med en eksamensoppgave som nettopp var en Daimler Limo, en praktfull moderne blanding av 420-modellen og Daimler Major. Det var for sikker hets skyld Geoff Lawson, Ian Callums forgjenger, som var overvåkeren hans under dette arbeidet. Siden den gang har en ny Daimler Limousine vært nevnt en del ganger.
Men så viser det seg at denne R coupéen først ble utviklet i seks retninger, så ble et eksteriør av Julian Thomson valgt, men Matthew Beaven (Royal College of Art 1996) overtok designet da, og blandet inn litt fra de andre forslagene også. Mark Philips hadde designet det interiøret som ble valgt, og han ble også satt på som ansvarlig for det neo-klassiske skinn-og-tre interiøret.
Så når skal han slippe til med Daimleren sin?
Uansett, det skal bli spennende å se denne tilbake-til-det-klassiske Jaguaren.