Mercedes-Benz SL
- 5 generasjoner
- 5 generasjoner
Mercedes-Benz SL
- SL åpen forfra
- SL åpen forfra
Mercedes-Benz SL
- SL interiør
- SL interiør
Mercedes-Benz SL
- SL førermiljø
- SL førermiljø
Mercedes-Benz SL
- SL designskisse
- SL designskisse
Mercedes-Benz SL
- SL først & sist
- SL først & sist
Mercedes-Benz SL
- SL luftinntak
- SL luftinntak
Mercedes-Benz SL
- Senterkonsoll
- Senterkonsoll
Mercedes-Benz 300 SL
- Originalen i 2 versjoner
- Originalen i 2 versjoner
Mercedes-Benz SL
- SL med tak forfra
- SL med tak forfra
Mercedes-Benz SL
- SL åpen bakfra
- SL åpen bakfra
Mercedes-Benz SL
- SL med tak fra siden
- SL med tak fra siden
Mercedes-Benz SL
- SL åpen skrå bakfra
- SL åpen skrå bakfra

Det nye metalltaket gjør om SL fra cabrolet til coupé pÃ¥ 16 sekunder
Det nye metalltaket gjør om SL fra cabrolet til coupé på 16 sekunder

Mercedes-Benz SL
Legenden blir ny

Mercedes-Benz har i dag sluppet de første offisielle bildene av den nye SL-klassen som skal lanseres på høstens Frankfurt-utstilling. Den klassiske roadsteren har fått en moderne innpakning samtidig som den ivaretar tradisjonene.

Publisert

Moderne teknikk og sikkerhet
Blant de tekniske nyvinningene er et helt nytt elektro-hydraulisk bremsesystem med betegnelsen Sensotronic Brake Control (SBC), noe Mercedes er først ute med. SBC samarbeider med ESP, det elektroniske stabilitetsprogrammet, og med ABC (Active Body Control) hjulopphenget. Til sammen gir dette bilen en ny grad av sikkerhet under krevende kjøreforhold. Variabel bremsefordeling gjør at bilen ikke mister grepet selv om du panikkbremser i en kurve.

Blant de elegante detaljene på nye SL er det foldbare metalltaket som lar seg heise opp eller ned elektrisk i løpet av 16 sekunder. SL er like elegant enten du velger å ha taket oppe eller nede og gir deg dermed to biler i ett, coupé og cabriolet. Når du kjører åpent bretter taket seg automatisk ned i øvre del av bagasjerommet som da får en kapasitet på 235 liter (VDA). Når taket er lukket har du plass til 317 liter (inkl. plassen i hjulbrønnen), og det er 52 liter mer enn hva tilfellet var for forgjengeren. Mercedes har planer om å introdusere et glasstak som alternativ fra midten av 2002.

Solide krefter
Under panseret på SL 500 sitter en velkjent 5-liters V8er som yter 306hk og har et maks dreiemoment på 460 Nm ved 2700 omdreininger. Den gjør at nye SL 500 klarer 0-100 km/t på 6,3 sekunder og oppnår en toppfart på 250 km/t. Med et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 12,7 liter pr 100 kilometer, er den på nivå med sin forgjenger på tross av mye nytt utstyr med hensyn til både sikkerhet og komfort.

Det gunstige forbruket skyldes i stor grad bruk av lette materialer. Som eksempel nevner vi at panser, dører, koffertlokk og en rekke andre komponenter er produsert i aluminium. Panseret alene, med sin lengde på 1,40 meter, er 15 kg lettere enn på gamle SL. En annen viktig faktor er den lave luftmotstanden på bare cp 0,29.

Velutstyrt
Standardutstyret er omfattende i den nye SL-klassen. Automatisk klimaanlegg, xenon lys, skinninteriør, multifunksjonsratt, stereoanlegg, elektrisk justerbare seter med minnefunksjon og en rekke andre ting følger med i bilens pris. Det mangler heller ikke på ekstrautstyr du kan komplettere bilen med etter egne ønsker og behov.

Mykt skinn, edeltre og børstet aluminium sørger for at interiøret står i stil med det estetiske eksteriøret. Kunder kan velge mellom to typer lær og fem forskjellige interiørfarger. Matt krom omkranser de fire individuelle instrumentene sentralt plassert foran sjåføren. Instrumentene er klassiske i kronometer design. Det automatiske klimaanlegget følger den samme stilen med aluminiumsringer rundt sine innstillingshjul.

Mercedes SL er et godt påskudd for å besøke årets Franfurt-utstilling som åpner i midten av september. Prisene på nye SL er foreløpig ikke kjent, men en SL 500 av forrige generasjon koster kr 1.522.100. Vi kan vel nærmeste garantere at nykomlingen ikke blir billigere. Det blir med andre ord en bil for dem som kan velge på øverste hylle.

Powered by Labrador CMS