-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
To spenstige fra MG
Da de overtok Qvale i juni fortalte MG oss at de hadde til hensikt å bygge en luksuriøs sportscoupé. I Frankfurt har de vist den frem, sammen med en produksjonsklar sportssedan. Begge skal bli tilgjengelige fra neste sommer.
Kodenavn X80
La oss starte med 2+2 sportscoupéen som har kodenavnet X80 og er klar for levering sommeren 2002. Den skal ifølge MG-Rover ta opp kampen med etablerte sportsbiler som Porsche 911, Maserati 3200GT og Jaguar XK8. De er ikke snaue! I England vil prisene starte på i underkant av £50.000. Et år etter introduksjonen av X80 skal den etterfølges av en roadster utgave, og begge skal kunne leveres med valgfri manuell eller automatisk gearkasse.
Det er MG-Rover designsjef Peter Stevens som er ansvarlig for kreasjonen som består av et aluminiumskarosseri bygget rundt et stålchassis basert på Qvale Mangusta. Den har frontmontert motor og bakhjulsdrift og skal være velbalansert. Avanserte bremsesystemer skal være tilpasset 4,6-liters V8-motorer som yter mellom 260 og 385 hester.
Potensielle egenskaper innebygget i bilen kan være elektronisk tractioncontrol, automatisk diffsperre, ABS-bremser, 18-tommers alufelger, aircondition og et underholdningssystem med radio/CD-spiller og seks høyttalere. Luksuriøst lærinteriør lover de også den vil få.
ZT XPower 385
Tidligere har MG vist oss et derivat av Rover 75 med betegnelsen ZT XPower 500 Extreme. Den lånte motoren fra Le Mans prototypen deres. Nå har de laget en litt snillere versjon som skal være salgsklar neste sommer. Men også denne har krefter og ytelser så det holder for de fleste. I england får den en prislapp på £40.000.
En 4,6-liters V8 motor, den samme som i X80, leverer 385hk og har et maks dreiemoment på 522 Newtonmeter. Det skal bringe bilen fra 0-100km/t på rundt 5 sekunder, og videre til 100 miles (mph) på 11 sekunder. Toppfarten er 280 km/t og kreftene overføres via en 6-trinns manuell gearkasse til bakhjulene.
I forkant av utgaven med 385hk vil det komme en ribbet versjon på våren, MG ZT 260, med 260hk. Mye tid er brukt i vindtunnel for å gi ZT-variantene maksimalt veigrep under ekstreme hastigheter.
XPower 385 får 18-tommers aluminiumsfelger som standard med 245/40 dekk foran og 275/35 bak. De ventilerte skivebremsene har en diameter på 330mm foran og 306mm bak og er understøttet av ABS med EBD (elektronisk bremsekraftfordeling).
Inne i kabinen sitter du godt fastspent i høyryggede sportsseter, selv under de høye G-krefter bilen kan gi under harde nedbremsinger og i raske svinger. Aircondition og et avansert alarmsystem er standard, for dette er nok en bil mange kan ha lyst på.
Rob Oldaker, teknisk utviklingssjef hos MG Rover sier: Når du har ankommet i denne MGen vil alle vite at du har kommet. Den vil også bli levert som stasjonsvogn, og MG peker ut BMW M3, Mercedes C32 AMG og Audi RS4 som naturlige konkurrenter.
Jammen har de det moro hos MG for tiden. La oss håpe de lykkes med sine bestrebelser. I så fall kan BMW får sin tidligere engelske pasient som en farlig konkurrent.