Saab 9x
- 9x forfra
- 9x forfra
Saab 9x
- 9x ovenfra
- 9x ovenfra
Andy Birgljevics fremtids-Saab
- Pforzheim design
- Pforzheim design

SAAB trekker teppet til side for 9X

Da Boeing planla sine videre flytyper over 747, het de en periode bare 7X7. At SAAB kaller sin Frankfurt-konsept for 9X er derfor ikke spesielt originalt. Men utseendet er det.

Publisert

Da SAAB slapp de første fotografiene av konseptbilen som skal debutere på Frankfurt sa ikke fabrikken noe som helst om den, annet enn at det ga indikasjoner på hva SAAB ville. Det er meget sannsynlig at de vil endre ansiktet, akkurat som for eksempel Opel jobber med nå, (titt tilbake en dag eller to og se på bildene våre av Opel Signum II).

Ellers er det foreløpig lite å si om det nye designet, bortsett fra at glasstak later til å være tingen for tiden. Bilen kommer til å ta masse oppmerksomhet fra den face-liftede 9-3, men det er vel meningen. SAAB har for øvrig lovet oss en ny bil (eller konsept) hvert år i seks år fremover nå.

Selv om jeg enda ikke har sett 9X live har jeg lyst til å nevne for Michael Mauer at da studentene i Pforzheim (som han kjenner godt, skolen ligger rett rundt hjørnet for Mercedes og det er derfra Daimler-Benz rekrutterer de fleste av sine designere) hadde sin før-ferien presentasjon for to uker siden, dukket Andy Birgljevic opp med sin oppfatning av en fremtids-SAAB, nydelig bruk av aluminium og plast, og masse referanser til gamle Sonett samtidig som (etter bildene å dømme) den pekte vel så mye fremover som SAABs eget konsept.

To ting til: jeg er spent på hvor meget den norske designeren Erik Rokke har hatt med 9X å gjøre. Det er så meget arkitektur i denne modellen at det skulle ikke forundre om den Gøteborg-utdannede arkitekten med bildesign i magen, hadde hatt mer enn en finger med i utviklingen. Og det andre: det er nå 16 ½ år siden SAABs forrige konseptbil, EV-1 debuterte i Los Angeles. Den gang het designsjefen hos SAAB Bjørn Enwall og han hadde gjort en kjempejobb. Men seg den gang hadde han for øvrig en engelskmann som het Geoff Wardle som etterpå har gjort noe så originalt som å modernisere Tatra 613-karosseriet og er blitt sjef for engelske designhuset MGA, der Peter Horbury, som i dag er grav alvorlig sjef for design hos Volvo, jobbet i 1989, da de presenterte en av de sprøeste konseptsportsbilene som de for sikkerhets skyld døpte til Hotdog. Prøv å minne Horbury på det i dag….

Men nå tar det av igjen. Jeg skulle egentlig bare nevne at nå har SAAB sendt ut de første bildene av sitt Frankfurt-konsept.

Powered by Labrador CMS