-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas miljøvindu
Toyota hadde satt sammen konseptbilen ES3 til Frankfurt for å vise flere av de teknologier de jobber med for fremtiden. En smart liten bybil med plass for fire, og med sterk fokus på miljø.
Konseptbilen er utstyrt med en liten 1,4-liters dieselmotor med common-rail teknologi og en CVT trinnløs transmisjon overfører kreftene til forhjulene. Systemet er elektronisk styrt for å gi reduserte utslipp og et lavest mulig støynivå. Et Stopp-og-kjør system som vi tidligere har omtalt som hybrid lett, slår av motoren og sørger for elektrisk drift av bilens funksjoner når du står stille, for eksempel på rødt lys. Det sørger også for å dra bilen i gang igjen når du kjører videre.
Bilens lave vekt på 700kg er oppnådd gjennom utstrakt bruk av aluminium og plastpaneler. Det er også benyttet lette metaller og kunststoff i interiøret. Store hjul i dimensjon 145/70 R15 sørger for lav rullemotstand og er dermed med på å begrense forbruket.
Det aerodynamiske karosseriet med en legde på 3,52 meter har en luftmotstandskoeffisient på bare 0,23Cw. Fronten er utformet for å lede luftstrømmen mykt rundt og under bilen.
Resirkulering var også et hett tema ved utviklingen av ES3. Det er derfor benyttet materialer som er enda lettere å resirkulere enn de Toyota til vanlig benytter i støtfangere og andre deler. Toyota har utviklet et nytt bionedbrytbart plastmateriale laget av stivelse fra søtpoteter blandet med naturlige fibre.