-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Lada på bane
Selv om denne ikke hadde gått fort hadde den vært verd oppmerksomhet. Den sto i Frankfurt, på Lada-standen, og ble beskrevet som en racerbil som skal brukes i en ny russisk en-merke serie.
Dette er resultatet etter en rekke vindtunnelforsøk, først med 1:4 modeller, men etter hvert med fullskala. Det er utviklet to forskjellige (varierer bare i detalj) karosserier, en for raske- og en for seine baner. Og på tross av hva det ser ut som, platen til høyre for føreren, med skopet for luftinntaket, kan fjernes. Her har vi med andre ord muligheten for den (foreløpig) ultimate russiske gatebilen.
Men formålet er altså en nasjonal baneserie med biler som skal være så identiske som råd er. I dette tilfelle vil det blant annet si 200 hester fra en 1,6 liters motor som ligger rett bak føreren og trekker på bakhjulene gjennom en seks-trinns klikk-klakk kasse. Chassiset er ganske udramatisk, stål og ikke så mange monocoque-antydninger, med et karosseri i glassfiberforsterket plast med spesielle avstivninger i aluminium. 2,4 meters akselavstand og en vekt som er nede på 650 kg. Verken bremser (10 tommers skiver i alle hjørnene) eller dekkene (255/40 – 18) er ekstreme, og hele bilen later til å være bygget ned, slik at den skal være overkommelig for flest mulige. Man regner med en toppfart på 260 km/t og har målt 0-100 på 6,5 sekunder – ikke dramatisk det heller.
Oppskriften høres fornuftig ut, bilen ser ganske hårete ut, og intensjonene er glimrende. Vi skal forsøke å følge med på hva som skjer med akkurat denne.