-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Frisk luft og muskler
Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle om Porsche Carrera 4S Cabriolet. Du var smart hvis du ikke bestilte den med en gang, for nå byr Porsche på noe enda kjappere, og like åpent. Møt 911 Turbo Cabriolet.
Men det er klart at når varianten, som i dette tilfelle, vel er det raskeste på fire hjul, i hvert fall på denne siden av Le Mans i slutten av juni, bør man jo stoppe opp og se litt på fenomenet da.
For eksempel en 3,6 liters motor som, takket være sin VarioCam avleverer hele 560 Nm mellom 2700 og 4600 omdreininger. Sammen med en seks-trinns gearkasse behøver man ikke bevege seg meget utenfor dette område – man finner mye moro der. Selv om det selvfølgelig er ekstra morsomt å tømme motoren for alle de 6000 omdreiningene med taket nede gjennom en tunnel eller på landeveien der de lydbølgereflekterende trærne står tett i tett.
Fire hjulsdrevet etter den vanlige oppskriften, der forhjulene til daglig ikke får mer enn 5 prosent av skyvet, men der inntil 40 prosent av alle kreftene kan overføres når høyere makter finner det nødvendig. Og blir det enda mer nødvendig så trer PSMen i funksjon. Det er det regneprogrammet som aktiverer både motorstyring og bremser og som stabiliserer både i lengde- og tverretning. Men du skal ha dummet deg skikkelig ut før den avdelingen kommer opp – her er det egentlig ikke mye som forstyrrer førerens arbeid så lenge han oppfører seg bra.
Prestasjonene er selvfølgelig i klassen for de avanserte. 0-100 på 4,3 sekunder, 0-160 på 9,5 eller, kanskje enda bedre, 80-120 i femte på nøyaktig 5 sekunder. Toppfarten på 305 km/t (med taket igjen) er nøyaktig den samme som coupéens, og det må bety eksakt samme luftmotstand, og siden vindstøy er en form for turbulens som ødelegger strømlinjene kan vi kanskje gå ut fra at med taket igjen er denne bilen like støysvak innvendig som den med ståltak?
Dersom du vil tilbake til åpen modus behøver du forresten ikke stoppe. Dette er en bil der taket lar seg overbevise i en eller annen retning dersom du ikke kjører fortere enn 50 km/t.
Det er sikkert mange som har ventet på en Porsche 911 Turbo Cabriolet (kanskje uten å vite det?) Det er tross alt 14 år siden sist. 930 var det interne navnet på den, to-ventilt motor, 300 hester, men en bombe den gang. Imidlertid ble den, som alle sikkert husker, bare produsert et par år, fra 1987 til 1989. Det er mye som tyder på at den nye vil leve meget lenger.