-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyotas enda highere tech hybrid
Toyotas stand på Frankfurt kommer til å inneholde mye gromt. 2,4 liters DI motor, for eksempel, eller en D-CAT diesel for Avensis. For ikke å snakke om Versos new-look på Avensis eller oppjazzet Prius. Jeg tror vel allikevel at CS&S kommer til å stå i sentrum.
Oversatt har vi en spenstig 1,5 liters bensinmotor bak de to baksetene (tro det eller ei) i den åpne sportsbilen. Motoren driver ikke bare bakhjulene, men også en alternator som leverer strøm til ganske kraftige elektromotorer som er montert mot forhjulene.
Dermed har vi altså en gøyal firehjulsdrift-oppskrift der vi kan kjøre hele rangen: fra ren bakhjulsdrift, med overstyring og oppstell og hele pakka til ren forhjulsdrift med batteridrift - hvis man av en eller annen grunn skulle ønske det.
I mellom disse to ytterpunktene har du hele skalaen med 10-12% kraft på forhjulene slik at de bare får en stabiliserende effekt, til fullblods firehjulsdrift.
Sannsynligvis er det også noe med at el-motorene vil være en slags turbo på akselerasjonen - det enorme dreiemomentet elmotorer avgir fra null vil sikkert kunne ha en positiv innvirkning på denne bilens ytelser - men foreløpig sier ikke Toyota en ting om prestasjoner.
Det hele er da også bare en flip, eller konsept som man kaller det. Den er bygget for å presentere hybrid-teknikken, og for å demonstrere det Toyota kaller Space Touch "et integrert multi-funksjons system som gir nye dimensjoner til menneske-maskin interface teknologien". Nå dreier det seg om forskjellige holografiske bilder som føreren skal berøre - i den grad man kan berøre ikkeno - for å aktivere forskjellige funksjoner.
Karosseriet er ganske morsomt. Det ser ut som en blanding av et åpent Ghia-karosseri fra ti år tilbake, og en eldgammel Porsche Speedster. Det er tegnet hos Toyotas ED2-studio i Sør-Frankrike og sies å inneholde ganske mange styling-spor fra blant annet den mini-modellen som skal bygges i Tsjekkia i samarbeid med PSA. Akkurat som da Alfa Romeo lanserte den bakdørs-løse firedørs-løsningen på 156 har Toyota gjort en liknende finte her: Det som ser ut som en to-seters barchetta er i virkeligheten en åpen 2+2, man må bare fjerne et deksel over baksetene. Originalt nok kan det forreste passasjersetet også doble som deksel over hele cockpit-åpningen når bilen står parkert.
Og spesielt originalt: det festlige navnet på bilen, CS&S, betyr - tro det eller ei - Compact Sports & Speciality! (Vis meg dine kompakte sporter så skal du få se mine kompakte spesialiteter!)
Jeg ser imidlertid ikke bort fra at denne bilen, først og fremst på grunn av det spenstige designet, konflikten mellom de skarpe linjene og de flytende, organiske formene - som det forresten også ser ut til å være spor av inni - kommer til å bli en av Frankfurts mest spennende biler.