-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hydro i Frankfurt
Hydro deltar på årets IAA i Frankfurt med en 300 kvadratmeter stor utstillingsstand. Konsernet vil presentere seg som en ledende leverandør til bilbransjen og som Europas aluminiumselskap nr. 1. Adressen på messen er Hall 4.1, Stand C10.
I en leder i Hydros kundemagasin Aluglobe understreker sektordirektør Dieter Braun i Hydro Automotive at "bilbransjen handler om mer enn å komme seg fra A til B."
– Et stadig større behov for lettere, tryggere og mer resirkulerbare biler betyr at vi må tenke smartere. Aluminium er et ideelt materiale når det gjelder å løse mange av disse
problemstillingene, og Hydro har noen ideelle løsninger. Vi er blitt en av de ledende leverandørene av komponenter med lav vekt til bil- og transportindustrien i Europa og Nord-Amerika, påpeker Braun. Mer enn 500 produsenter av deler og tilbehør ble vist på forrige IAA i 2003.
Hydro vil i år vise fram selskapets brede utvalg av støpelegeringer i aluminium og magnesium, og bånd og plater for videre bearbeiding. Selskapet vil også presentere miljøvennlig og framtidsrettet motorteknologi og nyskapende bilrammedeler for økt sikkerhet og bedre kjøreegenskaper. Det vises også en gjennomskåret Aston Martin DB9 og andre avanserte, komplette bilrammer.
Samtidig sørger Hydro for å markere sitt 100-års jubileum og sitt 80-års jubileum som leverandør til bilindustrien ved å stille ut den sist produserte, firesylindrete Bjering. Dette var en kombinasjon av bil og motorslede som ble bygget på Raufoss i 1925 med aluminiumkarosseri og treramme. Kjøretøyet eies av Norsk Teknisk Museum og er til daglig utstilt ved Hydros produksjonsanlegg på Raufoss.
Med 20 hestekrefter fra en to-liters firesylindret hekkmotor, totalvekt på 800 kilo, styring fra baksetet og avtagbare ski på forhjulene representerte Bjering ikke akkurat 1920-tallets mainstream-løsninger. Årsaken til styringen fra baksetet skal for øvrig ha vært at de første Bjering-bilene (med trekarosseri og midtplassert V4-motor) var beregnet på lokale lensmenn, som på denne måten kunne holde et utmerket øye med arrestanten. Skiene foran var beregnet på snørike norske vintre. Imidlertid kom bedre brøytebiler Bjering i forkjøpet, og forhindret at den kom i serieproduksjon.
Hydro kan også vise til at selskapet fra 1953 forsynte Volkswagen Type 1 med magnesium. Siden har konsernet levert halvfabrikata og motordeler til en rekke bilmodeller, og i dag produserer Hydro flere støtfangere i aluminium enn noen av sine konkurrenter. I 2000 ble det gjennomsnittlig brukt 100 kg aluminium i nye biler. I år er det beregnet en gjennomsnittlig andel på 150 kg aluminium pr. bil, ifølge European Aluminium Association (EAA). Med betydelig lavere egenvekt enn stål gir aluminium rom for bedre komponenter med flere integrerte funksjoner, i tillegg til at de enkelt lar seg resirkulere.
Kilde: Hydro