Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio
Renault Clio

Ny Clio lansert

Renault har i dag lansert tredje generasjon Clio for pressen. Småbilen har vokst og fått et nytt, moderne ansikt. Vil det gi den en bedre posisjon også i Norge?

Publisert Sist oppdatert

Clio er en av de mest suksessrike småbiler i Europa. Siden lanseringen i 1990 er den produsert i et antall av nesten ni millioner eksemplarer. Generasjon tre ble i dag lansert samtidig i 16 land for et pressekorps som talte 2500 journalister. Som en av to norske medier, var Bil/BilNorge.no representert ved den nordiske lanseringen i Stockholm som ble ledet av den nordiske Renault-sjefen, norske Øystein Herland.

Optimistisk
Nye Clio er bygget på Renault/Nissans B-plattform og deler mange komponenter med nylig lanserte Modus. I Norge har Clio så langt hatt begrenset suksess i et marked som domineres av VW Polo, Toyota Yaris og Peugeot 206. Men den norske importøren ser lyst på fremtiden med både Modus og ny Clio på programmet.

”Målet er å gå fra et nivå på ca 300 Clio i året, til 1000 biler i dette segmentet, sier markedsdirektør for Renault i Norge, Hermod Wallestad som legger opp til å selge 1000 småbiler i året med en kombinasjon av Modus og nye Clio. ”Modus er godt mottatt av forhandlerapparatet, og med ny Clio får vi nok et ben å stå på, sier han.

Større
Clio III er vokst med henholdsvis 18, 6 og 7 centimeter i lengde, bredde og høyde. Bagasjerommet har en kapasitet på 288 liter som økes til 1038 liter når baksetene legges ned og du stabler til taket.

Nye Clio skal i første omgang leveres med seks alternative motorer, tre for bensin og tre for diesel. Detaljer med hensyn til utstyrnivå er foreløpig ikke fastlagt, men ”keyless entry og dekktrykkmonitor blir standard.

Bilen skal produseres i Frankrike og Tyrkia med et samlet årsvolum på 475.000 enheter. Frankrike får den nye modellen i september mens Norden må vente til februar 2006. En langt sportsligere variant er ventet i andre halvår 2006, laget av Renault Sport. Du finner mer om Clio III i Bil nummer 9 som er ute i begynnelsen av juli.

Powered by Labrador CMS