-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kinesiske biler kommer
Frankfurt (BilNorge): Kinesiske biler kommer for fullt – og Norge vil bli et av de første landene som får bilene. På bilutstillingen i Frankfurt er flere kinesiske biler utstilt i hall nummer fire. Og fra 2007 kan du forvente å finne helt nye Kina-biler hos forhandlere nær deg.
De er unge og entusiastiske der de vandrer rundt de helt nye bilene fra Kina. Unge gutter og jenter i 20-års alderen ivrer for å fortelle alt de kan om planene kinesiske produsenter har for eksport. Kina skal bli det nye billandet. Og som en av lederne sier det til BilNorge:
- Vi kopiere japanere og koreanere.
Tre Kina-merker er på plass i Frankfurt. Det er første gang bilene vises utenfor hjemlandet, og visst er det spennende modeller og ikke minst planer for de kommende årene.
Landwing er allerede i salg i Europa. Det er en SUV-modell som nå skal selges av en rekke store Opel-forhandlere i Tyskland. Bilen er den første i en serie fabrikken vil lansere. Neste år skal det komme en stor flerbruksbil – og Landwind har planene klare for de neste fem årene.
Vet alt om Norge
I et annet hjørne i hall 4 finner vi den store standen til Geely. Det er en stor kinesisk produsent som lager alle typer biler. De starter nå med å få sine modeller godkjent i Europa og fra 2007 vil de starte eksporten. Da skal de ha importører i alle land.
En ung mann i 20-årene snakker flytende engelsk og tysk. Og han kan alt om det norske bilmarkedet. Han vet hvem som er stor og liten – kjenner selv navnene på store private importører – så det er tydelig at han har lært sin hjemmelekse. Han snakker gjerne om planene for Europa – men om mulig importør i Norge er han mindre snakkesalig.
- Vi er ikke kommet så langt enda, sier han. Men han vet at en rekke interessenter skal komme til bilutstillingen i Frankfurt. Og da BilNorge gikk fra standen til Geely, kom det en kjent norsk billeder inn på standen – og han virket veldig interessert i det han så. Han spurte om vi kunne la være å fortelle hvem han var for det vil neppe de merker jeg i dag representerer sette særlig stor pris på.
Geely viser mange modeller i Frankfurt. I fokus står en lekker coupe (navnet er CD) og det er ingen tvil om at bilen har italiensk design og inspirasjonen er hentet fra Toyota Supra. Sedanen heter FC og er 4,60 meter lang. Bilen leveres med en motor på 1,8 liter. Mindre er CK med en lengde på 4,15 og en motor på 1,5 liter. Minst er HQ som har en motor på 1,0 liter. Den virker meget gammel.
Geely produserer også et merke til. Som Toyota har Lexus og VW har Audi, skal Geely ha Maple. Deres limousin heter Marinog.
Ikke alt klart
Det tredje selskapet i Frankfurt – Euro Motors, har ikke sine biler på plass. De skal komme i ettermiddag – og den fjerde produsenten, Chery har ikke sine biler utstilt da de venter til de er EU-godkjent.
Og mellom Geely og Landwind står bilene fra Ssangyoung. Og der snakker man ikke høyt om at dette koreanske bilkonsernet også eies av kinesere.
Så Kina er nesten over alt i Frankfurt.