-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas aller minste
IQ er Toyota freidige nok til å kalle sitt mikrobilforslag. IS ville jeg kalt den, Intelligent Skjønnhet.
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Det skal mye til for å gi et minimalt volum en klar karakter. Se bare på Volkswagens Up! Den er så slapp at den ser ut som den har stått så lenge i solen at den begynner å flyte ut.
IQ er stram, der flatene er store ser de ut som hud som er strammet over en flat, men veltrenet kroppsdel. Der det finnes linjer og vinkler og kombinasjoner, er det streng kontroll med hva som peker hvor, samtidig som øyet overraskes etter hvert som det glir over nyskapningen.
Kompakt
Og egentlig burde ikke det ta lang tid. Bilen er under tre meter lang, men allikevel tror jeg at jeg brukte lenger tid på denne enn på alle de andre, bortsett kanskje fra Citroënen. For egentlig oppfatter du den først som et helt stykke bil. En stor klump.
Men så ser du de konkave innslagene i dørene. Den pressede profilen langt nede som går helt motsatt av dørens linje.
Den frekke profilknekken helt i bunnen av dørens forkant. Den bakerste del av C stolpen som ikke er noen skarp Z nei, men en nydelig S.
Bakfra har du det frekke triangelet i eksosrøret som repeteres i baklyktene, baklukelinjen som går inn i den sirkelen som går fra ytterkanten nede, til glasset i bakluken. Og foran har du nok linjer til å kunne tenke deg en karikatur av nesten hvilket som helst fjes. Ikke helt ulik en 500. Dette er en bil som lever.
Håndlaget
Interiøret er minst like velgjort, samtidig som det er så utrolig praktisk at du i tillegg til de to (pluss ett barn) som det virkelig ER plass til, kan få med en tredjemann ved å dra passasjersetet foran langt inn mot en stor utskjæring i dashbordet. Et head-up display sparer plass, og et panoramatak skaper en følelse av rom inne i bilen.
Selv synes nok Toyota at denne bilen er så genial at de ikke lenger vil si hvem av talentene i Nice-studioet som er ansvarlig for denne. Bare rolig, vi skal nok finne det ut.
Men såpass har vi oppfattet at også denne bilen er bygget i Torino, som så mange av Frankfurts konseptbiler. IQ er nydelig håndlaget hos Cecomp.
CO2-kutt
Jeg liker Toyotas holdning til denne bilen, som de altså helt klart er i ferd med å sette i produksjon. Et slikt konsept vil få samme aksept i markedet som den første hybriden vår fikk for ti år siden, sa nestkommanderende for Toyota i Europa, Thierry Dombreval.
Og han la til at – og det er dette som er så bra, Vi kan ikke bare senke CO2-utslippene ved hjelp av strøm og hybrid. Vi må også til med enklere løsninger, som for eksempel disse ekstremt lav-forbrukende bilene. Med andre ord behøver man ikke ty til dyre og kompliserte løsninger for å få ned flåteforbruket.
Jeg har skrevet at jeg synes Citroën Cactus og Kia Kee er utstillingen to beste. Nå rykker den lille Toyotaen opp og jeg har plutselig tre favoritter. Heldigvis til hvert sitt bruk.