Kia Sorento

Kia Sorento

Kia Sorento

Kia Sorento

Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra
Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra
Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra
Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra
Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra
Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra
Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra
Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra
Kia Sorento
Foto: Trygve Bæra

Sterkere og snillere Sorento

Den helt nye Kia Sorento vises i Frankfurt om en drøy ukes tid, og i mars/april er den på plass i Norge. Vi har allerede kjørt den.

Publisert Sist oppdatert

Med den nye Sorento sier Kia farvel til karosseri bygget på ramme – nå er det «monocoque» som gjelder, altså at bunnplate og karosseriplater er sveiset sammen til ett stykke.

Stikkordet er vektreduksjon. Satt opp mot sammenlignbar utgave av dagens Sorento, er vekten redusert med 165 kg.

Sterk motor

Dieselmotoren, som er den eneste aktuelle i Norge foreløpig, har 2,2-liters volum og vil yte hele 197 hk, mot 170 hk i dagens utgave. Til tross for denne økningen i muskelmasse, er CO2-utslippet redusert fra 208 til 174 g/km.

Nykommeren kan også leveres som ren tohjulstrekker (men kanskje ikke i Norge), som er 60 kg lettere, og da er CO2-tallet nede på 171 g/km. Om et års tid vil Sorento også være tilgjengelig med en 2,0-liters dieselmotor.

Motoren er kombinert med enten en ny 6-trinns manuell gearkasse eller 6-trinns automat. Førstnevnte er en presis, behagelig og forholdsvis lettsjaltet kasse, mens automaten har sekvensiell, manuell sjaltemulighet.

Hjuloppheng og fjæring fungerer fint på de fleste underlag, men gir spesielt fin komfort og stabile kjøreegenskaper på vanlige asfaltveier. På røffere veier kan det være greit å vite at bakkeklaringen er 18,5 cm.

Støydempingen på bilene vi kjørte under introduksjonen i Østerrike var meget bra, spesielt mot motoren, men også slag og vibrasjoner fra dårlige grusveier ble dempet på en akseptabel måte. Styrefølelsen og -responsen er meget akseptabel til å være en SUV med elektrisk styreservo.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Tre seterader

Den nye Sorento kan leveres som syvseter med to seter i en bakerste seterad. Akselavstanden er uforandret, men nykommeren er 10 cm lenger enn dagens.

Naturlig nok er det barn under 10-12 år som vil passe best inn i disse bakerste setene, ikke minst på grunn av adkomsten. Benplassen i det vanlige baksetet, det vil si i seterad nummer to, er absolutt akseptabel, men ikke overdådig.

Når alle tre seteradene er i bruk, er bagasjevolumet begrenset til 111 liter, men som 5-seter rommer bagasjeavdelingen respektable 531 liter.

Prisen er ikke klar før mot slutten av året, men bli ikke forbauset om den holder seg på omtrent samme nivå som i dag – til tross for den solide økningen i antall hestekrefter. Lavere CO2-utslipp gir nemlig betydelig avgiftsreduksjon.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

FAKTA Kia Sorento 2.2 CRDiMotor:4-syl. rekkediesel, 2199 ccm.Effekt:145 kW (197 hk) v/ 3800 o/min.
Mål (L/B/H):468 x 188 x 171 cmAkselavstand:270 cmEgenvekt:1720 kg.Aks. 0-100 km/t:9,6 sek.Toppfart:190 km/t.Snittforbruk:0,66 l/mil.CO2-utslipp:174 g/km.Pris:Ikke klar.

Powered by Labrador CMS