Kia Stonic

Kia Stonic

Kia Stonic

Kia Stonic

Kia Stonic lanseres i Norge i slutten av oktober.

Kia Stonic lanseres i Norge i slutten av oktober.

Kia Stonic lanseres i Norge i slutten av oktober.

Kia Stonic lanseres i Norge i slutten av oktober.

Kia Stonic lanseres i Norge i slutten av oktober.

Kia Stonic lanseres i Norge i slutten av oktober.

Her er Stonic, tvilling-broren til Hyundai Kona

Så var det Kias tur til å presentere Stonic, en kompakt SUV/crossover i B-klassen. Den litt mer rampete halvbroren til Hyundai Kona er klar for Norge utpå høsten.

Publisert Sist oppdatert

Ingen biltype av betydning vokser med enn SUV/crossover, skriver analyseselskapet JATO i sin vurdering av årets bilsalg i Europa.

Rush av små SUV-er
Dette har bilprodusentene fått med seg, og selv om det ikke er mange år siden de første små høybyggene (B-klasse og lengde mellom cirka 4,00 til cirka 4,30 meter) dukket opp, står bilprodusentene nå i kø for å lansere biltypen som er i ferd med å fortrenge de små og kompakte lavbygde, la oss kalle dem tradisjonelle, personbilene i Europa.

For få dager siden slapp Hyundai sin B-SUV-variant med det – for nordmenn – litt morsomme navnet Kona. Nå står tvillingbroren Kia Stonic klar, bare litt frekkere i formspråket.

Kia Rio i bunnen
– Lite er frigitt om bilen så langt, men det jeg kan si er at den skal bygges over samme tekniske lest som nye Kia Rio. Det betyr tre bensinmotorer inkludert den tresylindrede 1.0 liters turbomotoren på 120 hk. Det kommer også en 1,25 liter og en 1,4 liter, begge på bensin samt en 1,6 liters dieselmotor, sier Mette Simonsen Sauge, kommunikasjonsansvarlig i Kia Norge.

Alle motorene leveres i kombinasjon med fem trinns manuell girkasse. Sauge håper senere på minst en variant med automatgir.

Ladbar?
– Det er antydet en batterielektrisk variant av Hyundai Kona. Vil Stonic også dukke opp med elmotor?

– Vi vet ingen ting om el, men det hadde vært topp med en ladbar variant, fortsetter Sauge og legger til at bilen står på Kias stand på Frankfurt-messen i september. Norges-lanseringen finner sted i slutten av oktober.

Sauge er ikke kjent med de ytre målene på Stonic, men siden tvillingen fra Hyundai er 4,16 meter lang, 1,80 meter bred og 1,55 meter høy, følger sannsynligvis Kia opp med omtrent identiske mål.

Bagasjerommet laster 352 liter med gulv som kan justeres i to høyder for mer fleksibel utnyttelse av rommet.

Store ambisjoner
Det derimot Kias leder for operasjonene i Europa, Michael Cole, sier er at «Kia Stonic vil være en av de mest overbevisende nye bilene i denne klassen, og når segmentet vokser ytterligere ser Stonic ut til å bli en av våre bestselgende modeller».

Bevares, her skorter det ikke på ambisjoner. Stonic er designet i Europa, men i samarbeid med konsernets designsenter i Korea. Akkurat som elektriske Soul vil Stonic kunne leveres tofarget.

I likhet med Opel Crossland, Peugeot 2008 og Renault Captur blir Stonic en ren fremtrekker. Niks 4x4.

Omfattende utstyrt
Derimot skal bilen utstyres rikholdig, og siden den er designet for å kunne oppnå fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstestprogram, kommer den med kollisjonsvarsel, automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjennelse, varsel for kryssende trafikk bak, blindsonevarsling, fjernlysassistent og varsel om søvnig sjåfør. Adaptiv cruisekontroll leveres som tilvalg.

Som alle andre Kia selges bilen i Europa med sju år/150.000 kilometer garanti.

Dette er de viktigste små SUV-ene:

Powered by Labrador CMS