Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.
Sjette generasjon VW Polo.

VWs siste Polo?

Ny VW Polo, nå i sjette generasjon, er her rett etter jul. Blir det siste Polo?

Publisert

Jeg har ingen planer om å ta livet av Polo. Volkswagens småbil produsert i 14 millioner eksemplarer og historie tilbake til 1975, er fortsatt den tredje mest kjøpte bilen i EU og har derfor helt klart livets rett. I det minste fram til 2021.

Med EUs 95 grams CO2-krav gjeldende fra 2021, endres spillereglene dramatisk for bilindustrien. Ingen av de bensindrevne Polo-modellene som lanseres i disse dager klarer kravet, og VW har ingen uttalte planer om å elektrifisere eller hybridisere bilen. Snarere tvert om.

Trues av høybygg
De høybygde crossovermodellenes voksende suksess i småbilklassen truer også klassisk bygde Polo. Kanskje blir VW T-Roc Polos største konkurrent?

Jeg liker høybygg, den gode sitteposisjonen de byr på og den forbedrede oversikten til trafikkbildet. Men jeg liker også Polo. Den har vært her siden jeg tok førerkort, og jeg har delvis vokst opp med denne lille tassen som ved hvert generasjonsskifte har lagt på seg noen centimeter i lengden og bredden.

Ny Polo er eksempelvis større og mye rommeligere enn storebror Golf var bare tre generasjoner tilbake.

Særlig den økte akselavstanden til 2,55 meter gjør det mulig for voksne å sitte greit i baksetet i Polo.

Nytt, men gjenkjennelig
Ved første øyekast ser Polo ut som en renovert bolig hvor det meste gjenkjennes. Likevel er nesten alt nytt, både det eksteriørmessige, interiøret og plattformen. Heretter bygges også Polo på VW skalerbare MQB-plattform hvor på de fleste av VW-konsernets biler bygges.

Ikke noe galt med MQB, men i plattformen ligger også VWs DNA med elementer du drar kjensel på, uansett hvilken VW du setter deg bak rattet i. Nettopp det kan være en av årsakene til VWs verdenssuksess.

Null interesse for små dieselbiler i Norge gjør at de to dieselvariantene forbigås i stillhet. Heretter blir basismotoren den kjente, tresylindrede enliteren, nå effektjustert til 95 hk. Skygg unna budsjettvarianten med 65 hk fordi den ikke bare er motorsvak, men sannsynligvis også uselgelig i bruktmarkedet.

Helst 115 hk
95 hk holder, men gjør ikke Polo akkurat overmotorisert. Med 115 hk tatt ut av samme motorblokka, blir det langt mer fart over sakene. Jeg ville ventet på den dersom Polo står på handlelista. Og gjerne i kombinasjon med sju trinns DSG automatkasse.

Selvfølgelig innholder Polo-programmet GTI allerede i høst, nå med 200 hk og automatgir. Den manuelle varianten må du vente på til neste år. Og firehjulsdrift kan du glemme. Polo forblir i gateversjon en framtrekker.

I min anbefaling inngår også Highline utstyrspakke, og pluss for all del på med Active Info Display. Den tradisjonelle instrumenteringen bilen normalt leveres med får Polo til å framstå som et gjesp i solnedgangen, målt mot den kule og informative 11,7 tommer store skjermen. Ingen andre småbiler byr på noe liknende.

Mangler skiltleser
Jeg skrev innledningsvis at jeg liker Polo fordi jeg oppfatter den som en møblert bil. Den ser bra ut innvendig, har seter foran jeg virkelig sitter godt i, lavt støynivå, og takk og pris for at VW ikke falt for fristelsen å skjermbetjene varmeapparatet.

Selv enkleste Polo inneholder nå city nødbrems med fotgjengergjenkjenning. Adaptiv cruisekontroll leveres fra business utstyrspakke, og Polo kan utstyres med blindsonevarsling.

Det er når alt dette er på plass jeg lurer på hvorfor ikke VW utstyrte Polo med en variant av Opels øye som også leser trafikkskilt! Nå ble jeg sittende å irritere meg over at fartsinformasjonen på naviskjermen nesten hele tiden var feil fordi bilen ikke leste skiltene i sanntid.

Fra 193.600 kroner
Polo koster heretter fra 193.600 kroner. Mange småbiler prises lavere enn det, men for VW handler dette i hovedsak om de mer påkostede variantene, og gjerne med automatgir.

Der basisversjonen koster drøyt 20.000 kroner mer enn billigste Toyota Yaris – klasselederen – skrumper prisforskjellen inn til 2000 kroner når Highline Polo med 95 hk og automatgir (DSG) måles mot Yaris Style 100 hk hybrid med CVT girvalg.

Det er på dette nivået VW går inn for å ta deler av Toyotas 25 prosents andel av småbilklassen. Men lett blir det ikke.

VW Polo Highline

Motor:

999 R3 turbo bensin

Effekt:

70 kW (95 hk)

Dreiemoment:

175 Nm

Drivlinje:

5M – forhjulsdrift

Mål LxBxH:

405 x 175 x 146 cm

Akselavstand:

254,8 cm

Bakkeklaring:

148 mm

Egenvekt m/fører:

1180 kg

Tillatt totalvekt:

1650 kg

Bagasjerom (VDA):

349 – 1125 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,8 sek.

Toppfart:

187 km/t

Oppgitt forbruk:

0,44 l/mil

CO2:

101 g/km

Pris fra:

Kr 193.600

Pris prøvekjørt:

Kr 233.500

På plass i Norge:

Tidlig i 2018

Powered by Labrador CMS