-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kinas største bileksportør i Frankfurt
Med 100.000 biler ut av landet i fjor, forteller Chery at de er bil-Kinas største eksportør – for fjortende år på rad. De sørger faktisk for 1/3 av den samlede bileksporten. Nå skal de til Europa med en ny merkevare.
Egentlig har Chery brent seg på Europa før. De deltok i den gruppen som skulle bygge opp Qoros fra bunnen. Etter flere glimrende presentasjoner på Genève-utstillinger er det lenge siden vi har hørt fra dem.
Lenge siden de har solgt en bil også, å dømme etter statistikken.
Chery produserer imidlertid så det suser, 700.000 biler i fjor, og økende – ofte i joint-operasjoner med europeiske fabrikker. Men nå skal de konkurrere mot partnerne med en ny modellserie som heter – av alle ting – Exeed.
Umiddelbart trodde jeg dette hørte til Kia, men det er bare lyden som likner. Jeg ville vel allikevel tro det kunne bli et problem.
Exeed er ment å bli en familie SUV-er med all verdens assistentsystemer, for- eller fire-hjulsdrift, hybrid, plug-in eller rent batterielektrisk – inntil 200 hk med leverandører som Bosch (elektrisk styring), Benteler (fjæring), Mando (ESP) og Conti (bl.a. dekk).
De snakker om to år før de er på plass i Europa med disse bilene.
Og det vi så av førproduksjonsversjonen av Exeed TX, den ganske kompakte, ga et godt inntrykk, med sin 1,5 liters bensinmotor på 110 kW som sammen med en 85 kW el motor beveget denne bilen via et ganske smart 4x4-system med en 7-trinns automat.
Opptil 70 kilometer i ren elektrisk modus. Dana og BorgWarner har hjulpet til i den avdelingen.
Men Chery hadde booket en ganske stor stand, så for å fylle den opp viste de noen av sine lokale produkter.
De var veldig opptatt av å presisere at deres Tiggo 5X og Tiggo 7X ikke skal til Europa, men de tok dem med for å vise hvilke fremskritt kinesisk bilproduksjon har hatt de siste årene.
Greit, det var ikke umiddelbart noe galt med dem, så jeg tror gjerne på fremskrittet jeg. Men jeg har litt problemer når også de har innført noe de kaller et «DesignSpråk» som de da setter navn på.
I dette tilfelle snakker vi altså om «Life in Motion» design – med – tro det eller ei – hydrodynamiske linjer.
Nå tror jeg ikke dette er James Hopes skyld. Han er en ganske nøktern kanadier med bakgrunn fra Johnson Controls og GM før han ble designsjef for Chery (og på ivrig jakt etter et sted han kan bygge sitt designsentrum i Europa, i tillegg til det de har i Shanghai).
«Man må jo tegne i Europa når man skal bygge for Europa vettu».
Hans Tiggo Coupé Concept SUV er en moderat-futuristisk SUV, men med såpass hellende hekk at vi kan godt finne på et annet navn. Shooting Brake eller FastbackSUV eller noe.
B-stolpeløs med et nydelig interiør slik det sømmer seg for noen som kommer fra Johnson Controls og med en C-stolpe der han har lurt inn noen smarte ornamenter.
Skikkelig beskjed om hvor hjulene er plassert, det er noen av de mer svulstige «skjermene» vi har sett på en stund – bravo.
Og en front som ikke skammer seg over å si at «her kommer jeg.»
Det på tross at dette er en elbil som ikke trenger noen grill. Flott at han allikevel gjentar et slikt vitalt designelement.
Spesifikasjoner for slike biler blir jo bare papp, men her snakker de i hvert fall om en 120 Kw motor og 100 på sju og 200 km/t og inntil 500 km.
Viktigere er det at Chery, som er et merke i solid vekst, viser at de virkelig kan være originale i designen. Denne kunne man ikke forveksle med noe annet på årets IAA.