-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes lanserer ny crossover
Mercedes lanserer nå andre generasjon GLE Coupé. Den er blitt mer selvstendig enn forgjengeren.
Det er ikke mer enn fire år siden GLE Coupé kom på markedet, som Mercedes’ første SUV Coupé. Da hadde BMW fått regjere denne nisjen alene i mange år med X6, og etter hvert også X4.
Første generasjon GLE Coupé var nær beslektet med SUV-en med samme navn, og den var i sin tur en ansiktsløftet og omdøpt utgave av den tidligere ML i forbindelse med opprydding i Daimlers modellbetegnelser.
Men nå står andre generasjon GLE Coupé klar, i første runde med to dieselmotorer samt i en AMG-versjon med bensinmotor. Mercedes lover også at en ladbar hybrid er under utvikling, og den kan bli svært interessant sett med norske øyne.
Den kommende bilutstillingen i Frankfurt blir første anledning for publikum til å se nykommeren, først våren 2021 blir den å finne hos Mercedes-forhandlere.
Designerne fikk i oppdrag å gi SUV-coupéen et særpreg som skal fremheve eleganse og sportslighet. Forbedret aerodynamikk skal gi ni prosent mindre luftmotstand enn hos forgjengeren.
Som SUV-en GLE og storebror GLS bygges GLE Coupé ved Daimlers anlegg i Tuscaloosa, Alabama for eksport til alle verdenshjørner. Det er naturlig at de store SUV-ene bygges i USA hvor SUV-bølgen først oppsto for noen tiår siden – BMW gjør det samme.
GLE Coupé har en grunnflate på rundt ti kvadratmeter – den er 494 cm lang og 201 cm bred, økning på henholdsvis 39 og 7 mm sammenlignet med forgjengeren.
Akselavstanden har økt med 20 mm, men er 60 mm kortere enn på SUV-en med samme betegnelse. En fordel når de dynamiske egenskapene skal fremheves.
Bagasjerommet har en kapasitet på 655 liter, som vokser til 1790 liter med nedlagte bakseterygger – 70 liter mer enn forgjengeren.
I startfasen kommer bilen i to Mercedes-Benz-versjoner med diesel rekkesekser, samt en Mercedes-AMG utgave. GLE Coupé 350 d 4Matic har 272 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Newtonmeter mens GLE Coupé 400 d 4Matic stiller med 330 hk og 700 Nm.
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé drikker bensin, også den gjennom en rekkesekser kombinert med mild 48V hybridteknologi. Bensinmotoren alene yter 435 hk og 520 Nm, og så sper elmotoren på med 22 hk og 250 Nm i kortere perioder.
Nitrinns automatkasse og 4Matic er standard for alle versjoner – firehjulsdriften kan sende fra null til hundre prosent av effekten til den akselen hvor den best kan nyttiggjøres.
Som standard har GLE Coupé stålfjærer og et chassis som er mer sportslig satt opp enn på forgjengeren. Men selvsagt kan bilene også leveres med avansert luftfjæring for dem som ønsker det mest avanserte.