-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kompakt og hybrid Kia
Hybrid teknologi, og helst ladbar, puttet inn i en SUV-lignende crossover er ettertraktet vare i Norge. Kia Niro tilfredsstiller begge behovene. I august er den her.
Det er bare å ta for seg OFV-statistikken: 30 prosent av dem som har kvittert ut ny bil så langt i år, endte opp med en SUV.
Og ser vi på drivlinjen er ladbare hybrider i eksplosiv vekst: + 281,9 prosent fra i fjor vår. For en måneds tid siden passerte ladehybridene elbilene i aktuelt volum.
Kompakt crossover
Det er her Kia Niro kommer som bestilt til dem som mener kompakt, hybrid SUV, gjerne i crossoverformat og helst ladbar, er fremtidens bil.
Riktignok er den ladbare varianten først på vei hitover neste høst, men allerede i august ypper Niro seg med 0,38 liter/mil i oppgitt forbruk (utslipp 88 gram CO2/km) mot hybrider som Toyota Prius og den nye RAV4 Hybrid.
Og for dem som ikke er like opptatt av drivlinjen, men først og fremst av bilens størrelse, ytelser og pris, trer Nissan Qashqai og Honda HR-V fram som nærmeste konkurrenter.
Bilkjøpere som vurderer Peugeot 3008, Renault Kadjar, Opel Mokka og Mazda CX-3 bør også stikke hodet innom hos Kia før det endelige valget gjøres.
Hybrid møter 95 gram
Naturligvis begrunnes Niro med den sterkt voksende interessen for kompakte SUV-er over hele verden. Drivlinjen likeså i miljøutfordringer, og særlig 95 grams kravet til CO2-utslipp i Europa fra 2021.
Niro har basis i en helt ny plattform den deler med Hyundai Ioniq. Her planlegges ingen variant med kun fossilmotor, men hybrider og ladbare hybrider.
Hyundai går også helelektrisk med Ioniq, det sier Kia at de ikke planlegger å gjøre. Kia har til gjengjeld elektriske Soul som, om én dags registrerte bruktimporterte biler inkluderes, er tredje mest kjøpte elbilmodell i Norge så langt i år.
God bakseteplass
Profilen til Kia Niro har klare trekk fra Audi Q3. Sannsynligvis er det mer enn tilfeldig, og det trekker på ingen måte inntrykket av bilen ned. 2,7 meter akselavstand på den 4,36 meter lange bilen gir overraskende god bakseteplass og ditto mindre bagasjerom.
Drivlinjen består av en 1,6-liters bensinmotor (105 hk) optimalisert til å virke sammen med 44 hk elmotor (samlet effekt på 141 hk – 265 Nm i moment) hvor all kraft tas ut på forhjulene via en seks trinns dobbeltclutch girkasse.
Til å være en forholdsvis tung kompakt-SUV – Niro veier 1425 kilo – har den ikke mer motorkraft enn nødvendig. Bilen kan trekke 1300 kilo på tilhengerkroken.
Batteripakken, 1,6 kWh litium polymer, veier ikke mer enn 33 kilo og er plassert i forkant av baksetet.
Begrenset bagasjeplass
Det er ikke til hinder for så godt som flatt gulv når bakseteryggen legges ned. Kia oppgir bagasjerommets størrelse til 427 liter. Men det inkluderer alle smårommene under gulvet som egentlig ikke kan brukes til så mye fornuftig.
Den norske importøren jobber for å frigjøre noe av denne plassen for å utvide bagasjerommet som i utgangspunktet kan oppleves litt snaut i en typisk kompakt familiebil.
Niro leveres fra produsent med 16- og 18-tommer store hjul, sistnevnte gir overraskende høyt støynivå.
Men glem 18-tommerne i Norge. Av avgiftshensyn tas ikke Niro til Norge med disse hjulene. For ved å gå opp fra 16 til 18 tommer, øker utslippet fra 88 til 101 oppgitte gram CO2/km. Med 16-tommere faller dekkstøyen inne i bilen hørbart.
Komfortabel
Niro kjører helt greit, men ikke på noen måte oppsiktsvekkende. Den er først og fremst en komfortabel bruksbil man setter seg inn, og ikke ned i.
Med Niro ønsker Kia å møte europeiske sikkerhetsønsker så, litt avhengig av utstyrsnivå, har bilen autobrems, radarstyrt cruisekontroll, blindsonevarsling og teknologi som holder bilen i kjørefeltet om sjåføren er uoppmerksom.
Kia Niro koster fra 264.950 kroner. Legg på rundt 30.000 kroner fra Classic til Active utstyrsnivå, og legg til ytterligere 30.000 kroner for exclusive-pakken som inkluderer skinn, elførersete med minne, ventilerte seter foran, trådløs mobillader, nøkkelfri tilgang til og start av bilen, oppgradert navianlegg, JBL lydanlegg og bi-xenon lys.
Motor: | 1,6 l bensinmotor |
Effekt / moment: | 105 hk/147 Nm |
Elmotor: | 44 hk/170 Nm |
Samlet effekt: | 141 hk/265 Nm |
Batteri: | 1,56 kWh |
Mål LxBxH: | 436/181/154 cm |
Akselavstand: | 270 cm |
Egenvekt: | 1425 kg |
Bagasjerom: | 427 liter |
0-100 km/t: | 11,5 sek |
Toppfart: | 162 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,38 l/mil |
CO2: | 88 g/km |
Tilhengervekt: | 1300 kg |
Pris fra: | Kr. 264.950 |