Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2

En klasse opp for Freelander

Med høyere ytelser, mer utstyr og bedre finish dytter Land Rover neste generasjon av Freelander opp i premiumklassen. Der skal den måle krefter med oppgradert BMW X3 etter lansering i Norge i januar/februar.

Publisert Sist oppdatert

Freelander er ikke lenger en kompakt-SUV for folk flest. Akkurat 100.000 kroner mer enn forgjengeren koster dieselutgaven av Freelander 2, det vil si fra 460.000 kroner før avkryssing i utstyrslisten. Og hva er vel en skarve (E) economy-utgave mot den helt nødvendig utstyrte SE? Da får det ikke hjelpe at prisen skvetter opp til 520.000 kroner.

Tung i terrenget

Land Rover gjør et betydelig nummer av den nye bilens ytelser, og ikke minst hva den klarer i terrenget. Derfor hadde britene lagt medielanseringen til Marokko hvor de hadde funnet fram til landets dårligste veier. Og Freelanderen krabbet fram gjennom ørkenliknende landskap, over store steiner, ned bratte juv og forbi digre sanddyner.

Men la oss slå fast, uansett hvor dårlig Land Rovers folk liker å høre det:

Freelander 2 er først og fremst en asfaltbil. I den oppkjørte løypa imponerte bilen, men så snart vi forsøkte oss på egen hånd, endte det med full stopp.

Det gikk riktignok noe bedre med automat enn med manuelt gear, men hold deg på merkede veier ­ der trives Freelander fortsatt best.

Mangler reduksjonsgir

Problemet ligger i gearutvekslingen. Selv med fire valgmuligheter i kjøreprogrammet - Terrain Response (en forenklet utgave av det som brukes i Discovery/Range Rover), melder den manuelt gearede utgaven pass i bratte bakker fordi utvekslingen i førstegearet ligger for høyt, og reduksjonsgearkasse er denne bilen ikke utstyrt med.

Så velg automatkasse, vil mange hevde. Joda, men det kan ikke Land Rover levere før utpå våren til dieselvarianten, og diesel er eneste som duger i Norge (om du ikke er millionær etter avgiftsomleggingen til tung CO2-beskatning).

God på asfalt

På landeveien derimot strutter Freelander 2 av glede. Med 160 diesel-hester og 400 Nm i moment går dette naturligvis unna. 0 til 100 km/t legges bak på 11,7 sekunder, men så er også motoren den samme som Jaguar benytter i X-Type (og som du finner i Ford Mondeo samt noen av Peugeot og Citroëns større modeller).

Kjent teknologi

Litt mer fakta om Freelander 2: Bilen bygges over samme tekniske lest som Volvos kommende XC60 og Fords påtenkte kompakt-SUV med premiere i 2008. Og titter vi nærmere etter, skimter vi naturligvis også Ford S-Max/Galaxy, Volvo S80, neste Volvo V70 og kommende Ford Mondeo under metallhuden.

Til å begynne med produseres bilen bare med 2,2 liter/160 hk diesel og 3,2 liter/233 hk bensin (Volvos rekkesekser). Det vil overraske oss om ikke nedmotoriserte varianter etter hver dukker opp, eksempelvis vil Ford/PSA-motoren på 2,0/136 hk sannsynligvis passe glimrende i denne bilen (og til norske avgifter).

FAKTA FREELANDER 2:

PRIS: Fra kr 460.000,-

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor, 2179 ccm/160 hk (4000 o/min), 400 Nm/2000 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 4,50 x 1,91 x 1,74 m

Akselavstand: 2,66 m

Bakkeklaring: 21 cm

Vadedybde: 50 cm

Vekt: Fra 1770 kg

Maks tauevekt: 2000 kg

Dekk: 215/75R16 ­ 235/55R19

YTELSER:

Aks. 0 ­ 100 km/t: 11,7 sek

Toppfart: 181 km/t

Forbruk (EU): 0,75 l/mil

CO2-utslipp: 194 g/km

Powered by Labrador CMS