Freelander opp en klasse

Freelander skal ikke lengre settes i samme bås som japanske og koreanske SUVer, men går minst en klasse opp.

Publisert Sist oppdatert

Den nye Freelander kommer til Norge ved årsskiftet, og prisene starter på kr 460.000. Den koster altså 100.000 kroner mer enn dagens modell, og det uten at bilen har vokst betydelig eller blitt mer eksklusiv. Bortsett fra at reservehjulet ikke lenger henger på bakluka.

For ytterligere 100.000 kroner kan man få det nye elektroniske kjøreprogrammet Terrain Response der man kan velge komfort avhengig av om man kjører på is, grus, stein eller motorvei. I tillegg reduserer RSC faren for velt i ekstreme situasjoner.

Bagasjeromsplassen er økt med 38% og kupeen er blitt litt mer romslig. En høyere sittestilling, større brukervennlighet og bedre fremkommelighet bidrar til å gjøre firehjulstrekkeren allsidig. En håndfull utstyr og ekstrautstyr vil være tilgjengelig, deriblant kan det nevnes nøkkelfri startknapp, panoramasoltak, bi-xenon adaptive frontlys, cruisekontroll og parkeringssensor foran og bak.

Freelander 2 har fått den samme 2,2liters dieselmotoren som både Jaguar og Ford bruker i sine biler. Største tilgjengelige motor blir den nye 3,2liters i6 V6-bensinmotoren som yter 233hk og akser fra stillestående opp til 100km/t på 8,9 sekunder.

Freelander skal ikke lengre vurderes mot Toyota RAV4, Honda CRV, Suzuki Grand Vitara eller andre SUVer fra Korea og Japan. Det skal bli et tøft løp når Freelander skal få bryne seg på biler som BMW X3 og Lexus RX.

Aksjon mot ”bygerilja”
Mens Land Rover viser sin nye Freelander på bilutstillingen i London, aksjonerer andre mot det de kaller for ”den nye bygerilja”. Det er eiere av jeeps som ikke bruker bilen på jordene eller i skogen, men til å kjøre med i byen.

Aksjonistene mener at jeepene bruker alt for mye drivstoff og at de er rene ”mordredskaper i sammenstøt med andre trafikanter. Aksjonistene vil at de som kjører SUVer skal betale en ekstra avgift, så høy at folk velger andre biltyper.

Powered by Labrador CMS