-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Freelander: Klar for nye utfordringer
Land Rover Freelander har gått gjennom en solid ansiktsløfting og er i disse dager klar som 2004-modell. Den er blitt mer lik storebror Range Rover og byr på kjøreglede og god fremkommelighet.
Interiøret er kraftig rustet opp og modernisert på nye Freelander. Du sitter høyt i gode seter med sold sidestøtte. Modellen vi kjørte var av utstyrsnivå SE med seter i skinn/alcantra som sørget for god friksjon mellom kropp og sete. Vi savnet høydejustering av setet, for selv for en sjåfør på 1,75m var klaringen mellom hode og tak minimal og avstanden ned til gearspak og håndbrekk uvanlig lang. Med solskjermen nede blir oversikten fremover minimal.
Sikkert opp og ned
Knapper for bakre vindusvisker og –spyler er plassert midt på dashbordet, noe som med hell kunne vært flyttet til en hendel på rattet. Kupeen er relativt smal sammenlignet med en del av konkurrentene, noe som spesielt kommer til uttrykk dersom man plasserer tre voksne i baksetet. Barn trives imidlertid godt i baksetet med god oversikt og rikelig med benplass.
Kjøreegenskapene er først og fremst forbedret for kjøring på vanlig vei, men vi gjorde også noen forsøk i terreng hvor vi lett tok oss opp bratte skrenter. I bratte nedoverbakker fungerer HDC (Hill Descent Control) utmerket og tar deg trygt ned i 1. gear eller revers uten at du rører verken gass eller brems. Det virker lovende med hensyn til kjøring til hytta på vinterfjellet.
Harmonisk
Vi kjørte modellen med 2-liters dieselmotor (112hk) og automatgear. Den er ingen rakett i starten, men ved landeveiskjøring i 80 km/t jobber motor og gearkasse i god harmoni og sikrer lavt støynivå og tilstrekkelig med krefter til at du holder følge med trafikken. For raskere forbikjøringer eller motorbrems ned bakker kan du med fordel overstyre automatkassen med manuelle skift.
Land Rover har intensjon om å øke salget betydelig fra dagens nivå på 400 biler pr år med nye Freelander. Konkurransen er tøff i dette segmentet hvor Toyota RAV4 har inntatt en dominerende rolle. Men med innstegpris på kr 299.900 for en velutstyrt businessutgave bør det være liv laga for nye Freelander.