Opel Frontera

Frontera har fått finere klær, men den er fremdeles en bil for røft bruk og den tåler så absolutt en tur off road.

Publisert

Frontera
Frontera

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Opel Frontera har vært mest aktuell som varebil i Norge. Det vil den fortsatt være, men det er ikke fordi den nye Frontera mangler komfort og kjøreegenskaper. Tvert i mot er Frontera blitt svært så stillegående og sivilisert, hvilket ikke minst motorene må ta en del av æren for.

Dieselmotoren har vi kjørt før i Saab 93, hvor den gjør en meget god jobb. Det gjør den også i Frontera. Den er støysvak til diesel å være, og har et kraftig dreiemoment på 260 Nm ved 1900 o/min. Siden Frontera veier 1857 kg uteblir den kraftige akselerasjonen som man opplever i Saaben, men motoren drar godt og gearspaken får stort sett stå i fred.

Lavt støynivå
Et sylindervolum på 2,2 liter, direkteinnsprøyting, turbo og fire ventiler pr sylinder gir en effekt på 115 hester ved 3.800 o/min. Opel sier selv at innvendig støy i Frontera er redusert med 50 prosent. Det kan godt stemme, for under fart lar dieselmotoren seg knapt merke. For å motvirke vibrasjonene som oppstår i en rekkemotor med fire sylindre, er motoren utstyrt med to balanseaksler som roterer i motsatt retning av veivakselen.

Frontera kommer også med to bensinmotorer som neppe vil bli like populære som dieselmotoren. Den ene fordi den oppleves som litt svak i forhold til dieselen, den andre fordi norske avgifter gjør den for dyr. Førstnevnte er en 2,2 liter på 136 hester og et dreiemoment på 202 Nm ved 2.500 o/min. Mye bedre er 3,2-liters V-sekseren med 202 hester og 290 Nm. I første omgang vil Opel ikke ta inn biler med bensinmotor til Norge. Heller ikke 3-dørs utgaven, den såkalte "Sport-wagoon " vil bli å finne her til lands.

Akselavstanden på den nye femdørs Frontera er redusert med 6 cm til 270 cm. Men bedre plassutnyttelse sørger for en rommeligere kupe. Opel har også oppgradert kollisjonssikkerheten. Den separate rammen som karosseriet hviler på er forsterket, stålbjelker er på plass i dørene og to store kollisjonsputer beskytter fører og passasjer. Foran har Frontera uavhengig fjæring på hvert hjul, med doble bærearmer og langsgående torsjonfjærer. Bak sitter det en stiv bakaksel opphengt i spiralfjærer. Det er skivebremser foran og bak og blokkeringsfrie bremser er standard.

Tøffe forhold
Opel valgte å legge presselanseringen av den nye Frontera til området rundt Newcastle. Og den engelske høsten skuffet ikke. Regnet silte ned. Opel lot oss kjøre i gjennom en offroadløype for å vise hva bilen tåler. Og det Frontera viste, bør holde for de fleste. Grove anleggsveier eller dårlige skogsbilveier er neppe noen hindring. Frontera har drift på bakhjulene, men kan koble inne firehjulsdrift når forholdene tilsier det. Innkobling skjer med en bryter på dashbordet og kan gjøres i inntil 100 km/t. Når føret blir ekstra tungt kan man koble inn reduksjonsgearet. Evne til å trekke tilhengere opp til 2.800 kg bidrar også til å understreke det praktiske ved Frontera.

Som personbil blir Frontera kanskje for dyr for mange. Med en pris på 449.000 kroner legger den seg tett opp til Jeep Cherokee TD, men at den vil duge som arbeidsredskap er det liten tvil om. Nøyer man seg med grønne skilter, forlanger Opel bare 279.900 kroner for Frontera 2.2DTi.

DETTE ER OPEL FRONTERA:

Lengde: 465,8 cm. Bredde: 178,7 cm. Høyde: 174,0 cm. Akselavstand: 270,2 cm. Sporvidde f/b: 151,5/152,0 cm. Bag.vol (ECIE): 389 liter. Drivstofftank: 75 l.
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS